kristinakicki

Direktlänk till inlägg 27 november 2011

Jag prövar att baka surdegsbröd

Av Kristina - 27 november 2011 18:45

 

Jag tycker mycket om att testa olika saker och en dag fick jag för mig att baka surdegsbröd. i den här burken är det en blandning av rågmjöl, vatten och honung. Den här lilla degen skulle matas varje dag i tre dagar.

Jag tror att jag höll på en hel vecka med mitt bak. Men jag vet inte om jag gör om det. Nu ville jag ha brödet som jag brukar göra med att blanda i nässlor, björkblad och mycket annat smått och gott. Det lyckades ganska bra och jag använde ingen jäst.

 

Här står brödet och jäser, jag tror att de jäste i 8 timmar.

 

Jag är ganska nöjd med resultatet och att brödet kunde jäsa upp utan jäst. Men det är lite syrligt i smaken, men det är säkert jättenyttigt. Det var spännande att pröva på det här med surdeg.

Men det finns så mycket roliga brödrecept att prova.

Mat
 
 
Kaela

Kaela

28 november 2011 08:41

det vattnas i munnen när man ser dina härliga bilder.

Kramar om dig!

http://kaela.bloggplatsen..se

Kristina

28 november 2011 17:01

Jag tycker det är kul att baka mitt eget bröd och när man läser om alla tillsatser i våran mat, blir man lite mörkrädd. Det här brödet har jag bakat på ekologiskt mjöl.
Kram till dig med!

 
Ingen bild

Marianne

28 november 2011 09:21

Jag har också provat baka med surdeg men aldrig lyckats och nu kan jag förstå felet för jag jäste brödet bara en timme. Det ser jättegott ut, hoppas du sparar några tills jag kommer. Ha det bra och gör som jag, lägg pussel i julstressen.

Kristina

28 november 2011 16:58

Nej det är inte så lätt att lyckas. Men jag ska spara några bröd, så du får smaka.
Jag har aldrig tyckt om att lägga pussel. Jag stickar raggsockar och ser på gamla serier. Jag ser framemot ditt besök. Jag funderar på att göra egen glögg.
Ha det gott och go kram till dig!

 
annemon

annemon

28 november 2011 16:42

Ja brödet ser läckert ut men jag tycker att det blir ett tyngre bröd med surdegen har testat att bakat av surdeg engång, roligt att få se ditt resultatet.
Kramen.

http://annemon.bloggagratis.se

Kristina

28 november 2011 16:54

Brödet blev ganska lätt men det blev väldigt syrligt i smaken.Mest förvånad är jag över att det jäste upp så bra.
Men det ligger väl lite tränung bakom för att lyckas.
ha det gott och go kram!

 
Corina

Corina

29 november 2011 08:47

Mycket väsen för lite ull :) Men surdegsbröd smakar bra även om det betyder en hel del arbete.....kram

http://corina.bloggplatsen.se

Kristina

29 november 2011 18:05

Jag tycker inte att mitt blev så jättegott.
Men det är ju nyttigt.
Go kram till dig!

 
Annika

Annika

29 november 2011 14:49

Detta bröd såg både gott och nyttigt ut, måste nästan själv prova detta, lägg gärna ut receptet är du super gullig.

Massor av Kramar ifrån Östergötland

http://imittenavmittliv.bloggplatsen.se

Kristina

29 november 2011 17:40

Det var många olika recept som jag sökte på datorn.
Det blir lite svårt, jag gick in på olika bloggar. Jag hittade många bra, men de flesta var till limpor.
Jag ville göra tekakor och jag lyckades till slut, med att blanda olika recept. Jag har inte sparat dom.
Hoppas att det löser sig för dig.
Goa kramar till dig!

 
Ingen bild

Love

29 november 2011 22:01

Har varit en dålig besökare men nu är jag här. Alltid lika roligt
Du gjorde rätt i att ta befälet över ditt knä och vilken härlig stund du fick i vår fina natur.
En granne berättade att vi har bävrar i en bäck som jag gick till ofta förrut. Nu ska jag göra som du o trotsa kroppen ta med mig the o smörgås och sitta där i hopp om att få se dom. Dom är ju väldigt skygga. Får inte glömma mobilen som jag gjorde för ettår sedan då jag ramlade i skogen. Tur Gaius var med så jag kunnde dra mig upp med hans hjälp.
Håller mig borta från surdeg men annat matbröd är gott hembakat och som du skrev utan tillsatser.
Jag har också en julros men tror att den ligger i ide för ingen blomma synns. Däremor blommar Änglatrumpeten inne och sprider sin fina vaniljdoft i mitt sovrum.
Hoppas allt är bra med dig och att du njuter av dagarna nu när vi har så mycket att se fram emot. Skulle inte ha något emot snö för att lysa upp och få mer julstämning.
Varm kram till dig kära vän.

Kristina

4 december 2011 11:55

Sroligt att du hör av dig!
Änglatrumpet som blommar nu, så spännande.
Jag har lånat en dator så jag skriver lite kort, för min har pajat.
Ha det gott och go kram till dig!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

30 november 2011 12:45

Geggan i burken såg precis ut som när geisrarna på Island bubblade i backen strax innan dom sprutade vatten upp i himlen. Tror säkert att det där brödet är nyttigt men verkar ta lite lång tid att få till. Föresten varför är allt som är nyttigt (det mesta ialla fall) inte så gott.
Här toksnöar det och det har varit storm inatt så jag är såååå glad att jag slipper åka bil i halkan idag.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kristina

4 december 2011 11:49

Här blåser det ganska friskt och är ganska varmt för årstiden.
Nästa gång blir det något enklare bröd, men det var kul att testa.
Goa kramar till dig!

 
Spanaren

Spanaren

30 november 2011 18:17

Jag med brukar baka surdegsbröd om mina ämnen till surdegen finns i frysen. Där kan dom vara upp till 1 år.

Du får gärna dela med dig av recept för dina ser så goda ut och liknar tekakor/kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kristina

4 december 2011 11:47

Tack för tipset att det står sig så länge.
jag håller på att mata min deg och har den i kylskåpet.
receptet var krångligt, jag använde mig av flera recept, för jag ville göra tekakor och ha massa nyttigheter i.
Nästa gång ska jag baka limpor , det är nog lättare.
Goa kramar till dig!

 
lillis

lillis

2 december 2011 13:53

Önskar dig en bra helg
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

Kristina

4 december 2011 11:44

Tack snälla!
jag önskar dig med en bra helg.
Goa kramar från mig.

 
Lena

Lena

11 december 2011 14:54

Ser gott ut! Jag prenumererar på surdegspulver som jag blandar med vatten och låter stå för att jäsa. Sedan använder jag det som behövs och fryser in resten i små plastpåsar som jag plockar fram när det blir bakdags. Praktiskt och gott. Kolla in Mejeribolaget. Man får även med recept vis varje sändning.

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

Kristina

11 december 2011 15:15

Tack för tipset, det ska jag kolla upp.
För det här verkade krångligt, jag har nästan gett upp.
Go kram igen!

 
Ingen bild

margareta wårenius

18 december 2011 16:40

Med sådant bröd varje vecka blir du säkert 100år.

margareta

Kristina

18 december 2011 17:27

Jag tror att jag har gett upp, det är lite för krångligt för mig.
Jag bakade brödkakor i vedspisen, det är roligare och godare.
Kram till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards