kristinakicki

Alla inlägg under februari 2012

Av Kristina - 25 februari 2012 14:57

När man ser kockarna lagar mat i tv med de alla bästa fina råvaror som oxfilé och färska skaldjur tänker jag alltid, det där har jag inte råd med och var sjutton kan jag få tag på dessa matvaror häromkring.

Men det går ändå att laga god och nyttig mat från grunden till rimliga priser och det är det som är intresant och en stor skicklighet tycker jag. Att kunna laga en god och läcker maträtt av prisvänliga råvaror eller av rester. Jag har sett många bra recept på andras bloggar.


Det vi lärde oss av våra Mammor, som var mycket skickliga på att ta vara på rester är en kunskap som vi kan bevara. Idag slängs det så mycket mat så att det är hjärtskärande.


Här kommer ett mattips efter min Mamma:

När det blev stuvade makaroner över så tillsätte hon ägg, lite mjöl, ( blir det för tjockt kan man ta lite mjölk i )och rörde ihop till en smet. Mamma klickade ut till plättar i stekpannan och gräddade. Jag serverar plättarn med råkostsallad.

Det här har jag gjort i alla år och mina barn har tyckt det är jättegott.


Det skulle vara jätteroligt och få ta del av andras recept på restmat.

 
Mat
Av Kristina - 25 februari 2012 14:22

Att spela Kungen är för mig väldigt lugnande. Jag måste koncentrera mig på vad jag gör och inga andra tankar kommer in. Den här lasten har jag haft i många år och jag har spelat en liten stund varje dag.

Jag började från spel nr: 1 och jag fortsatte inte med nästa spel förän jag hade klarat det jag höll på med, jag kunde hålla på länge ibland men för det mesta så klarade jag spelet.

Men i början var det några spel som var helt hopplösa, hur jag än försökte så gick de inte ut, jag var tvungen att lämna dom så att jag kom vidare.


Häromveckan fick jag för mig att jag skulle börja från början igen och klara min utmaningen. Jag hade slarvat med att skriva upp var jag var så det blev ingen ordning på det hela.

Jag körde igång och allt gick bra tills jag kom till spel Nr:285, där satt jag fast. Men med envist tålamod har jag suttit en liten stund hela veckan och försökt på alla tänkvärda sätt för att spelet skulle gå ut. Jag var nära att ge upp, det kändes som jag hade gjort allt som fanns att göra.


Men idag medans potatisen kokade satte jag mig än en gång framför datorn till ett nytt envist försök. Helt plötsligt ramlade alla kort på plats och jag hade klarat det jag hade föresatt mig. Så glad och lycklig jag blev med facit i hand var det inte så svårt.


När jag låg och vilade efter maten så tänkte jag till....Det är så här det är i livet. Det känns tungt och helt omöjligt ibland och man vill ge upp. Men så kommer det fram en inre styrka som gör att vi går vidare och klarar av det som vi inte trodde var möjligt. Med envist tålamod trampar vi på framåt till en inre frid med oss själva och livet har blivit lite lättare. Jag gav mig själv en chans att lösa det jag inte hade klarat tidigiare, men nu kunde jag.

Det kanske är en liten konstig jämnförelse men för mig känns det så.


Av Kristina - 23 februari 2012 07:47

När jag satte på tv:n nu på morgonen fick jag se en glädjestrålande Prins Daniel som stod och mätte med armarna. Ljudet var avstängt så jag hörde inte den fantastiska glädjefyllda nyheten att en liten Prinsessa är född.

Men Prins Daniels glädjefyllda utryck fick mina glädjetårar att rinna och bli glad för deras skull. Det är så underbart att få se äkta glädje direkt från hjärtat.

Tack snälla Prins Daniel för att du delar med dig och visar att det är tillåtet att visa äkta kärlek från hjärtat.


Ett stort grattis till Prins Daniel och Kronprinsessan Viktoria till deras lilla kärleksbarn.

Av Kristina - 20 februari 2012 08:18

  Det här är ett vykort som jag köpt och ramat in och har på väggen i mitt healingrum.


Att jag  håller på med healing har jag tidigare bloggat om, men många har bett mig att skriva mera om ämnet.

Healing är för mig en kärlekshandling som alla kan ge, som vi mår bra av.

Jag har hört så mycket att man inte ska ge healing till de som inte vet om det. En kurs jag gick sa ledaren att han hade varit sjuk i flera dagar på grund av detta.

Jag har mycket svårt att tro på att man blir straffad, jag tror inte att det funkar så. Min tro är att" allt man gör med äkta kärlek" är ok.

Om jag ser eller hör att någon mår dåligt så skickar jag i väg healing på distans. Jag tänker kärlek eller lugn. 

Det är så många som jag skickat till och många jag bett till änglarna om att de ska få hjälp.


Vi kan alla skicka ljus och kärlekstankar till våra vänner och vår natur. Vi är ju här på jorden av någon anledning och för mig känns det helt rätt att ge healing och det gör jag dagligen. Jag skickar kärlek och ljus varje dag till till anhöriga och vänner och mig själv.


Det är viktigt att be Andevärlden om skydd, eller om det är något annat jag önskar mig. Idag önskar jag mig en riktigt bra och kärleksfull dag till mig och alla som jag möter idag.


När jag ger healing och går in och balanserar och känner in vill jag gärna att den jag healar är med på det eller någon nära anhörig, det är ju alltid intresant att höra om den jag healar har känt något.. Då känner jag in och jobbar med det jag får till mig, antingen här hemma eller på distans.

Distanshealing funkar jättebra och kan vara bra när det är långa avstånd.


Det kan vara en skön avkoppling att lägga sig i mitt healingrum och till avslappnade musik och få healing, det blir ofta en skön härlig stund.

Jag kommer att fortsätta och skriva med om healing, men nu är det frigörande dans på gång.

Av Kristina - 15 februari 2012 09:36

  Igår fick jag ett ricktigt ryck, jag fick för mig att jag skulle baka Napolionbakelser. Jag gjorde smördegen själv precis som jag gjorde förr i tiden.

Första gången var jag nog bara 14 år när jag bakade bakelserna och jag kommer ihåg att de blev goda.

Den här gången hade vi nog iete brottom med fikat så kakan fick inte kallna tillräckligt så det blev lite kladdigt.

Men mina gäster var nöjda och jag uppmanade dom "att äta med andakt" för det är inte säkert att jag bakar Napolionbakelser en gång till.

Det finns ju färdig deg att köpa men det är alltid kul med utmaningar.


Jag gjorde en vaniljkräm och blandade med vispgrädde och bredde på understa lagret efter det blev det äpplemos,  jordgubbssylt och glasyr ovanpå.

Av Kristina - 14 februari 2012 10:05

  Solnedgångar är så vackert tycker jag.  Jag gick ned till sjön häromkvällen och gick ut på isen och fotade.

 

Det blev inte de bästa bilderna, men jag ska göra ett försök till ikväll.

Jag önskar alla en riktigt trevlig Alla Hjärtans Dag!

Av Kristina - 12 februari 2012 18:10

    Jag var inne och tittade på min Dotter och hennes Mans blogg och såg att Jon hade lagt in ett underbart bildspel.

Jon har gjort ett eget bildspel som är så fantastiskt vackert och så fin musik.

Jag har länken här nedan.

Sätt dig till rätta och bara njut.        


http://jennyjon.bloggplatsen.se/2012/02/11/7304428-ett-kallt-bildspel/

Av Kristina - 11 februari 2012 12:34

   Den här frukten provsmakade jag häromdagen, det skulle vara en slags grapefrukt. jag tycker att den var söt och go,d men ganska torr.

Jag håller på med massa nyttiga saker för tillfället, allt för att må bra.

En klyfta citron före maten ska vara bra för sprickor på tungan, har prövat detta och tycker att det blir bättre.

   

Jag bloggade om i våras att jag torkade nässlor, nu kör jag en 14-dagars kur på te. jag har en bra kanna med insats som jag lägger i nässlorna, sen får det stå och dra en stund. Jag häller på nytt kokt vatten flera gånger, har inte råd att slänga dem efter bara en användning, det ligger mycket jobb bakom.


Efter nässlorna ska jag köra en kur på mina torkade björkblad, det blir en bra och nyttig utrensning.

Det finns så mycket vitaminer m.m att köpa men vi har ju så gott om nyttiga växter som är härodlade. Eftersom vi bor här tror jag att de är bra för oss.

 

När min mamma och Svärmor levde, ringde de alltid till mig när de hade kokat rödbetor för inläggning. Jag tycker det är så gott med nykokta med en smörklick.

Jag köper ibland och kokar, men det kan aldrig bli detsamma, känslan och omtanken finns inte längre kvar.


Jag hade mer nyttigheter att visa men mina bilder slutade att fungera, de tyckte väl att det räckte, det är ju lördag idag och då ska man unna sig lite gott.



     

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards