kristinakicki

Alla inlägg under september 2010

Av Kristina - 26 september 2010 20:45


Nu är det dags att göra äppelmos. Det är inte så lätt i år när äpplena är så maskätna. Jag hittade ett äppelträd i trädgården som hade fina äpplen.

Först delar jag äpplena i fyra bitar och rensar och skalar med en skalkniv, det går lättare när äpplena är så små.

Om äpplena är hårda delar jag dem i mindre i bitar. Jag lägger dom i en stor gryta  med locket på och häller i lite vatten. Sen får det koka tills dom blir mjuka. Jag rör emellanåt så det inte torrkokar, då fyller jag på med vatten.

När dom är mjuka tar jag av grytan från värmen, häller i socker efter smak. Sen kör jag med mixern tills allt är slätt och moset tjocknar.

Hoppas att du också tycker att det är ett enkelt sätt att koka äppelmos på.

Lycka till!


Mat
Av Kristina - 23 september 2010 09:19

  

Igår kväll var jag i Karlsborg på ett föredrag med Lena Nilebrant. Det handlade om tankens kraft. Det hon talade om var mycket tänkvärt och lätt att ta till sig. Hon är en mycket duktig och ödmjuk föredragshållare. Jag lyssnar gärna på henne igen.

Det är så nyttigt att höra det om och om igen som en påminnelse. Hon tog bland annat upp att våra hjärnor inte kan ta upp ordet "inte". Hjärnan tar inte till sig det som inte är, bara det som är.


Här ger jag några exempel som är mycket vanliga:

"Jag får inte bli sjuk nu."

"Du får inte göra så mot mig."

"Jag vill inte ha det så här."

Om vi använder oss av ordet inte så blir det inte så bra.   

Om vi istället säger så här, så blir det mycket positivare och effektivare:

"Jag kommer att hålla mig frisk nu."

"Jag vill att du visar en annan sida mot mig."

"Jag är värd mycket bättre än det här."

Ta till ett annat sätt att tänka för att bryta dina gamla tankebanor! Jag fick tänka till själv för att få det rätt.

Ett uttryck som jag ofta hör, och även sa mycket själv tidigare är "Jag har inga pengar". Idag säger jag att jag har en bra ekonomi - och nu har jag råd med champagnefrukost varje dag...    

Har du några erfarenheter av positivt, eller negativt tänkande?


Av Kristina - 21 september 2010 09:09

  

Idag har jag gjort grönsakssoppa igen. Det är den bästa bjudrätten jag vet! Jag kokar en stor gryta full med soppa. Häller upp den i plastlådor, fryser in en del, resten in i kylen.

Idag ringde en god vän och ville komma. Toppen - jag bjuder på soppa! Vi får tid att umgås, soppan är ju bara att värma. Till och med mina barnbarn älskar grönsakssoppa och det är både nyttigt och lättätet.

Så här gör jag: jag skalar morötter, palsternacka, en bit selleri, purjolök, delar ett blomkålshuvud i buketter och sen skär jag en squash i bitar. "Man tager vad man haver" och det här hade jag idag. Jag kokar upp vatten med grönsaksbuljong örtsalt (salt), inte för mycket vatten.

Skivar sedan rotfrukterna och lägger i grytan och låter koka upp, fortsätter att lägga i grönsakerna allt eftersom jag skär upp dem.

Kolla noga så det inte blir överkokt! När det är klart, häller jag grönsakerna i ett durkslag med en bunke inunder. Häller sedan tillbaka spadet i grytan och låter det koka upp.

Jag vispar i mjöl i kall mjölk och reder av soppan med detta. Sedan häller jag i grädde. Ett tips är att inte snåla...

Sedan smakar jag av och späder med mjölk tills jag tycker att konsistensen är lagom tjock. Låt det inte blir för tunt. Tills sist låter jag det koka i några minuter innan jag

häller i grönsakerna och njuter av en god höstsoppa - och enkel matlagning.

Hoppas att ni vågar pröva!

Mat
Av Kristina - 19 september 2010 12:29

  

Nu har du chansen att vinna en healingbehandling av mig. Även du som inte har möjlighet att komma hem till mig kan vara med. Då blir priset istället en distanshealing.

Det du behöver göra för att delta i tävlingen är att lämna en kommentar till detta inlägg. Skriv något roligt, positivt eller tänkvärt. Glöm inte att lämna din bloggadress, om du har någon, så att jag kan kontakta dig. Lämnar du din mailadress, skriv den då direkt i kommentarsfältet, annars syns den inte.

Jag avslutar tävlingen när jag har minst tjugo deltagare. Då är jag enväldig domare och väljer vinnaren. Lycka till!


Tävlingen är avslutad. Jag tyckte att det var väldigt roligt att så många ville delta. Grattis Suzanne!

Av Kristina - 19 september 2010 09:29

Jag har tidigare skrivit om hur viktigt det är att inte bära på ilska, att vi kan skicka kärlek när vi blir irriterade på någon eller något. Lika viktigt är det att inte oroa sig och tycka synd om de som har det jobbigt. Då skickar vi fel tankar, det mår dom inte bättre av. Tänk istället kärlek och lugn. Tankens kraft är så stark, det känns inte bra om någon tänker negativt om mig och det är inte heller bra att tänka negativt.

Om jag har ett barn eller annan närstående som har det jobbigt i livet är det så lätt att känna detta med och tycka synd om henne/honom.

Vänd istället de negativa tankarna och tänk kärlek.

Jag har prövat detta i många år och det har hänt underverk med sådant jag tidigare trodde var omöjligt - bara genom tankens kraft!

Snälla ni som läser detta, skicka inte ömkan till dom som har det svårt. Men låt vännen höra att du förstår att vännen har det svårt, men förvärra inte. Det späder bara på negativa tankar och känslor. Visa förståelse men skicka kärlek - alla kan detta. Alla mår vi bra av att få kärlek. Och ibland behöver vi extra mycket.

Kramar och kärlek i massor skickar jag till dig.    

Av Kristina - 19 september 2010 08:56

  

Nu ska jag berätta hur jag gör när jag skickar distanshealing: vi bestämmer en tid som passar oss båda.

Jag vill gärna att du som tar emot healingen sitter eller ligger på ett sätt som är avkopplande för dig.

Sen balanserar jag dina chakran och känner in var du behöver healingen. Sen sitter jag givetvis själv i lugn och ro och healar. Det kanske verkar konstigt att man skicka healing på långa avstånd, men det funkar. Själv tycker jag att det är konstigt hur jag kan tala med någon i Afrika - men det fungerar! Man behöver inte kunna prata samma språk för att dela healingens kraft.

Det sista jag gör är att skriva en text till dig med ord som kommer upp i mitt sinne. Det brukar bli goda råd hur du kan göra för att må bättre, eller något annat som är viktigt för dig. Det är väldigt olika vad som kommer fram både i texten och healingen. Det blir det som är viktigast för dig just nu.

Det var en kort förklaring men det är inte så lätt att förklara när det inte blir lika för alla. Jag berättar gärna mer om du har några frågor.

Kramar på er!


Av Kristina - 17 september 2010 21:03

  

Det här är för mig en höstblomma. Det är så vackert med gula färger på hösten. Dessa blommor kommer så rikligt blommande i min trädgård varje år.

Av Kristina - 15 september 2010 06:55

Oj vad det regnade inatt. Nu blir det inte något trädgårdsarbete ute idag. Men det är så mycket annat att ta hand om. I växthuset är det fullt, det skulle nog vara bra med en röjning. Jag har ställt in mina kryddväxter där. Jag köpte på torget ett lagerbladsträd för tre år sedan. Jag har lyckas få den att övervintra, den har klarat det så bra. Plantan får stå på en pidestal i rummet, det är nog därför den trivs. En trädgårdsmästare sa att den skulle stå svalt på vintern, men det har den inte gjort. Är det någon som har ett tips hur man övervintrar timjan och andra kryddväxter. Jag har låtit dem stå kvar ute tidigare vintrar men det har aldrig lyckas. I år har jag grävt upp dem, och har dem i krukor.

Jag blir glad för alla tips.

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards