kristinakicki

Direktlänk till inlägg 26 september 2011

Äppeldricka

Av Kristina - 26 september 2011 18:30

   Det verkar vara gott om äpple i år och jag tycker om att kunna ta till vara på det vi har. Jag grävde djupt i min receptlåda och hittade ett recept på äppeldricka som min Mamma gjorde.


Äppledricka:

5 liter skivade äpplen

6 liter avsvalnat kokt vatten

1 msk citronsyra

2 tsk natrium (konserveringsmedel)


Ta bort allt dåligt, skaften och det lilla svarta som sitter mittemot.

Du behöver inte skala äpplena utan bara skiva dom ganska tunt.

Låt stå i 3 dygn röres sedan med 0,5- 1 dl socker.

Jag brukar inte späda den utan jag "tar den bart".

  Häll sedan upp på flaskor, har det varit sprit i flaskorna behöver du inte diska dom.


 
 
annemon

annemon

26 september 2011 20:16

Denna äppeldricka verkar bekant för mig gjorde den för många många år sedan när barnen bodde hemma och man då fick tag på äpplen, idag har man äpplen och barnen dom är utflugna för länge länge sen.Ha det gott.

http://annemon.bloggagratis.se

Kristina

26 september 2011 20:33

Det är detsamma för mig jag gjorde äppledrickan när barnen var små.
men nu hade jag lite äpplen över och jag har blivit en "hamster" med åren.
Ha det gott du med och en go kram till en trogen besökare. Det värmer!

 
Anita Fridén

Anita Fridén

27 september 2011 12:08

Det där låter ju gott vännen !!! Jag log lite åt meningen: "Har det varit sprit i flaskan behöver du inte diska den" ... Det är så tråkigt att diska flaskor så slipper man det med gamla spritflaskor så tackar jag för råder och lägger det på minnet. Tänk vännen, vad mycket man får lära sig genom nätet. Tack för att du finns vännen!!!
Stor kram från mej !!

http://minplats.bloggplatsen.se

Kristina

27 september 2011 13:03

Ja det är en gåva att varje dag lära sig något nytt."Även om spritflaskor".
Ha det gott min goa vän och tack för att du finns.
En go kram tillbaka!

 
 http://skrivmoster

http://skrivmoster

28 september 2011 07:50

Trevligt med ett enkelt recept! Jag har tyvärr inga äpplen i år för jag har inte fått några av någon... men jag kan ju köpa!!

Välkommen att läsa vad min gästbloggare skriver i ONSDAGSRUTAN!

Kramar och tack för att du delar med dig kära vän!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Kristina

28 september 2011 10:19

Vi får hoppas att det finns någon vänlig i Piteå som kommer med lite äpplen.
Jag så reklam på bloggplatsen om din Onsdagsruta och jag blir nyfiken så jag kommer.
Goa kramar till dig!

 
Corina

Corina

28 september 2011 13:55

Medan jag gick hemma och var mammaledig var jag väldigt bra på detta att ta vara på bär och sånt.....numera vet jag inte vart tiden tar vägen, hinner inte och när jag verkligen är ledig orkar jag helt enkelt inte.....lat ja kanske det :) Men man kanske får orken tillbaka en dag.....kram

http://corina.bloggplatsen.se

Kristina

28 september 2011 17:15

Det är olika i livet vad man vill göra. Nu har ja du hittat en hobby som du är så duktig på att fota.
Det viktigaste är att man har roligt och trivs.
Nästa år kanske jag har något annat intresse, det vore skönt om inte ordet måste fanns.
Man blir tröttare med åren och det är skönt att få vila sig.
Du är inte lat du är underbar!
Ha det gott och goa kramar till dig!

 
Annika

Annika

28 september 2011 19:32

Mums fillibaba.. med äppeldricka, tack för receptet.

Just nu har mina föräldrar massor av äpplen i trädgården, ska testa och göra detta.

Massor av kramar ifrån mig

http://imittenavmittliv.bloggplatsen.se

Kristina

28 september 2011 20:42

Vad kul att du tittar in.
Nu har jag länkat dig igen!
Det är jättelätt att göra och det blir en god måltidsdryck!
Massor av kramar till dig med!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards