kristinakicki

Direktlänk till inlägg 25 februari 2012

Makaroniplättar

Av Kristina - 25 februari 2012 14:57

När man ser kockarna lagar mat i tv med de alla bästa fina råvaror som oxfilé och färska skaldjur tänker jag alltid, det där har jag inte råd med och var sjutton kan jag få tag på dessa matvaror häromkring.

Men det går ändå att laga god och nyttig mat från grunden till rimliga priser och det är det som är intresant och en stor skicklighet tycker jag. Att kunna laga en god och läcker maträtt av prisvänliga råvaror eller av rester. Jag har sett många bra recept på andras bloggar.


Det vi lärde oss av våra Mammor, som var mycket skickliga på att ta vara på rester är en kunskap som vi kan bevara. Idag slängs det så mycket mat så att det är hjärtskärande.


Här kommer ett mattips efter min Mamma:

När det blev stuvade makaroner över så tillsätte hon ägg, lite mjöl, ( blir det för tjockt kan man ta lite mjölk i )och rörde ihop till en smet. Mamma klickade ut till plättar i stekpannan och gräddade. Jag serverar plättarn med råkostsallad.

Det här har jag gjort i alla år och mina barn har tyckt det är jättegott.


Det skulle vara jätteroligt och få ta del av andras recept på restmat.

 
Mat
 
 
Corina

Corina

25 februari 2012 18:37

Makaroniplättar har jag då aldrig hört talas om ens ;) Men det kan nog smaka bra det med antar jag. Själv brukar jag göra makaronilåda om det blir över....inget mina barn gillar men äter trotts allt.
Kanske lite pillande med armbanden, men det är trotts allt väldigt roligt ! Kram

http://corina.bloggplatsen.se

Kristina

25 februari 2012 20:31

Du är så duktig på att göra smycken.
Makaronilåda är inte så dumt det heler.
Ha det gott och go kram!

 
Annika

Annika

26 februari 2012 00:11

Vad gott det såg ut, detta skulle gå hem hos mina barn, skulle kanske testa. Det liknade nästan raggmunk på bilden.

KramisKramis ifrån Östergötland

http://imittenavmittliv.bloggplatsen.se

Kristina

26 februari 2012 10:53

Jättekul om du vill testa.
Goa kramar från Väsregötland!

 
Jenny Sjöberg

Jenny Sjöberg

26 februari 2012 11:24

Du hjälpte oss att vinna hundrampen till Nalle! :)
Tack så hemskt mycket.

http://jennyjon.bloggplatsen.se

Kristina

26 februari 2012 11:46

Har ni vunnit den!
Jättemycket grattis!

 
lillis

lillis

26 februari 2012 12:25

Så smarrigt och gott det ser ut
Ha en bra söndag
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

Kristina

26 februari 2012 14:22

Ha det gott du med.
Riktigt goa kramar till dig!

 
annemon

annemon

26 februari 2012 21:30

Har aldrig hört talas om makaroniplättar men ser gott ut, själv gör jag nog makaronilåda på rester av makaroner.
Om jag får ris över brukar jag steka korvbitar, rest på långkornigt ris, fryst grönsakblandnig med majs och paprika och ärter.Är också gott.
Ha de gott kramen

http://annemon.bloggagratis.se

Kristina

27 februari 2012 07:18

Receptet med ris tänker jag prova.
Jag vet aldrig vad jag ska göra med det när det blir över. Tack för tipset.
Ha en bra dag och en riktigt go kram till dig!

 
wiper

wiper

27 februari 2012 08:06

Jag har aldrig hört talas om makaroniplättar så det var intressant. Tänk vad dom tog tillvara på saker förr. När vi fick mannagrynsgröt som barn och det blev över så stektes den dan efter. Tack för receptet som jag måste testa nån gång för det ser jättegott ut

Ha en härlig början på veckan
varm kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Kristina

27 februari 2012 12:37

Ja de var duktiga förr på att ta till vara på rester.
Ha det gott och go kram!

 
annemon

annemon

27 februari 2012 16:45

Tiitat in och önskar en god fortsättning på dagen.

http://annemon.bloggagratis.se

Kristina

27 februari 2012 19:30

Tack snälla!
Snart är det, det okända och det ska jag se.
Ha det gott och go kram!

 
annemon

annemon

27 februari 2012 20:28

Ska även jag se.

http://annemon.bloggagratis.se

Kristina

27 februari 2012 21:16

ja det verkar spännande.
Go kram!

 
carri

carri

29 februari 2012 13:19

Hej ! Låter jättegott. Ett rest recept är stekt mannagrynsgröt.
Låter märkligt men gott.
ha en bra dag !
ps. jag länkar till dig.

http://carri.bloggplatsen.se

Kristina

29 februari 2012 19:06

Stekt mannagrynsgröt har jag heller aldrig smakat.
Jag ska länka dig med.
Go kram till dig!

 
Kaela

Kaela

29 februari 2012 13:51

Majsplättar har stått på min meny men aldrig makaroniplättar. Nu blir det säkert för det låter gott.
Kramar om dig!

http://kaela.bloggplatsen.se

Kristina

29 februari 2012 19:05

Majsplättar har jag aldrig smakat, det låter spännande.
Kramar till dig med!

 
Jenny Sjöberg

Jenny Sjöberg

1 mars 2012 20:52

Dags för ett nytt inlägg kanske...? ;)
Sett de där makaroniplättarna ett tag nu. :)

http://jennyjon.bloggplatsen.se

Kristina

2 mars 2012 07:49

Ja det kanske är dags. Men det har varit så fint väder och skönt att vara ute och rensa i trädgården.
Jag får väl ta med mig kameran ut på min promenad idag så får vi se vad som händer.
Goa kramar till er.

 
Karin

Karin

1 mars 2012 21:51

Jag har aldrig ätit makaroniplättar, men när jag såg dom så tänkte jag på mors potatisbullar, som hon gjorde av potatismos-rest.
Tror att hon hade lite mjöl i.
Kram Karin

http://pixelmojan.se

Kristina

2 mars 2012 07:51

det är också jättegott med potatisplättar. Idag ska jag göra plättar på rotmoset som blir över.
Ha en trevlig helg och goa kramar från mig.

 
wiper

wiper

2 mars 2012 11:17

Hoppas allt är väl med dig och din familj. Har inte sett dig här på ett tag. Får kolla på Fb. Det går ju en massa jobbiga förkylningar så många är sängliggande som vi känner

Ha en fin helg
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Kristina

2 mars 2012 20:14

Det var meningen att jag skulle bloggat idag, men det kom annat emellan.
Ha en trevlig helg och go kram!

 
Ingen bild

http://imittenavmittliv.bloggplatsen.se/

4 mars 2012 21:34

Tankarna går till dig/er nu.. Styrkes Kramar ifrån mig.<3

Kristina

5 mars 2012 22:55

Tack snälla!
Det är tufft just nu. Vi har vakat över vår Pappa i 4 dagar.
det är jobbigt att se när någon tynar bort.
Go kram till dig!

 
Monica

Monica

5 mars 2012 15:24

Makaronplättar var en nyhet för mej.Här blir det aldrig några rester för det lilla som blir över får Abbe(sonens hund) och då blir han så glad.Jag är inte förtjust i nötkött och väljer fläskkött istället,men skaldjur gillar jag.

Ha det så bra...kram

http://violett,bloggplatsen.se

Kristina

5 mars 2012 22:54

Skaldjur tycker jag med är jättegott!
Ha det gott och go kram!

 
annemon

annemon

5 mars 2012 17:33

Ha en fin måndagkväll.
Kramen

http://annemon.bloggagratis.se

Kristina

5 mars 2012 22:53

Tack snälla!

 
Lena S

Lena S

6 mars 2012 17:25

DET var en ny variant, men väldigt smart! Skall tipsa husmor om detta då det alltid blir mackisar över då hon tror att vi äter som hästar :)

Kram

http://www.suttecity.wordpress.com

Kristina

7 mars 2012 18:49

Ja det är jättegott!
Go kram!

 
Lena

Lena

7 mars 2012 09:25

En alldeles ny maträtt för mig men ser väldigt god ut. Önskar att jag vore och hade tid att vara en riktig matmamma. Igår när jag var ledig passade jag dock på att göra lasagne till familjens stora glädje. Ha det så gott! Lena

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

Kristina

7 mars 2012 18:49

Lasagne är jättegott.
Go kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards