kristinakicki

Direktlänk till inlägg 2 mars 2011

Idag groddar jag

Av Kristina - 2 mars 2011 06:37

Ibland får jag för mig att vara extra nyttig och då groddar jag.

För det mesta blir det alfalfagroddar.

Jag lägger dom i blöt på kvällen, så får dom stå över natt.

Vattnet som jag har blötlagt i använder jag att vattna med, Jättebra nu när vi ska sätta fröer.

alfagroddar är mycket fibrerrika och är bra för mag-tarm funktionen.


  

På morgonen sköljer jag dom, efter det ska dom ställas mörkt (en handuk över)

Varje morgon och kväll ska dom sköljas tills dom är klara.


  

Det är lite spännande och se hur dom växer.

Jag brukar alltid hälla på för mycket frö, det räcker med ett par matskedar.

Det är som med allt man får prova sig fram.


  

Efter 4-5 dagar är dom klara att använda.

De är jättegoda att ha på mackan eller i salladen.

Det viktigaste av allt "JAG KÄNNER MIG SÅ NYTTIG OCH DUKTIG" när jag äter groddar.

Jag tittade lite extra nu och såg att det stod precis hur man skulle göra på påsen.

Jag är inte så bra på att läsa recept.

Det är väl lite Kajsa Varg över mig "man tager vad man haver".

Jag avslutar med "LYCKA TILL".



  

 
 
Anita

Anita

2 mars 2011 09:15

Vad duktig och nyttig du är. Jag skulle kanske försöka vara sån också men man ändrar inte på en gammal tant som mig så lätt. *skrattar* Njuter av att läsa om bloggvännernas nyttigheter och lägger mitt dåliga samvete längst inne i kroppen under tiden.
jag gillar din blogg Kicki och blir på gott humör när jag är härinne. Du ger så mycket !!!
Stor kram från mej !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

Kristina

2 mars 2011 12:44

Tack snälla det gläder mig att min blogg ger glädje.
Varför tycker vi alltid att andra är så duktiga och kan så mycket.
Jag beundrar dig för att du skriver så intresant och tar upp så bra ämnen i din blogg.
Jag är nyttig ibland men inte alltid.
Ha det så jättegott och tack för det fina du skriver om mig det värmer så.
Många kramar till dig min jättegoa vän.

 
Spanaren

Spanaren

2 mars 2011 10:41

Är det en speciell behållare som du har? Menar den på fotot! Själv äter jag surdegsbröd med messmör på varje morgon. Men grodda skulle jag allt kunna göra någon gång ;.) Vet att min mamma gjorde det förr i tiden. Ha en bra dag/ kram

Ps Tack för tipset med att spara groddvatten till blommorna

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kristina

2 mars 2011 12:18

Det är en speciell behåller men det här en äldre modell har nog hittat den på loppis.
Det går bra med en vanlig glasburk.
Dom där tunna blåa och rosa disktrasorna kan du binda och ha på burken som sill.
Vad spännande med surdeg jag är inte så bra på det du får gärna skriva om hur du gör.
Kramar till dig.

 
lillis

lillis

2 mars 2011 12:29

Gillar inte groddar,men jag äter mycker nyttig mat för övrigt
Önskar dig en skön dag
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

Kristina

2 mars 2011 12:47

Det var ett klart besked!
Nej alla kan ju inte gilla det och det finns ju så mycket nyttigheter.
Tack snälla för att du tittar in!
Många kramar till dig.

 
skrivmoster

skrivmoster

2 mars 2011 14:03

Det är alltid roligt när man lyckas driva fram något på egen hand. Går det sen att äta och är nyttigt så är det ännu bättre! Jag har aldrig provat på att grodda. Det ser kul ut!

Ha en fin dag i det du gör! Kramar från mej!

http://www,skrivmoster.bloggplatsen.se

Kristina

2 mars 2011 18:07

Det måste du prova!
jag läste i icacurien för några veckor sen om att grodda.
Det fanns så många sorter man kunde grodda.
Jag har tittat i många affärer efter olika sorter att grodda.
Men jag hittade inget utav de sorterna dom visade i tidningen.
jag tycker det är jättegott på hårt bröd.
Jag önskar dig en trevlig kväll!
Kramar från mig!

 
Cina

Cina

2 mars 2011 16:12

Ser ju roligt ut att odla men jag äter inte groddar så då får det vara. Gillar ju att odla grejer själv.
Får väl så kattgräs till mina katter!
Ha en fin dag!
Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

Kristina

2 mars 2011 18:00

Inte fy skam med att odla kattgräs, det är ju grönt och vackert.
Så kul att du gillar att odla, det gör jag med.
Jag önskar dig en trevlig kväll
kram på dig!

 
Spanaren

Spanaren

2 mars 2011 19:25

Titta under mina recept på bloggen så hittar du surdeg och knubbiga limpor. Tack för recept med glasburk och disktrasa/ kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kristina

2 mars 2011 20:46

Tack snälla det ska jag göra.
kramar!

 
Calma

Calma

2 mars 2011 21:09

Hej vännen
Se där ja,,så gott det ser ut,,
groddade en del förr,på gasbindans tid,,men du väcker verkligen lusten att göra det igen,,

Tack för besöket,,,ja tiden gårm,han är snart hemma igen,jag försöker krya på mitt knä,,
ha d bäst vännen,kramen från Calma:=)

http://calma-s.bloggplatsen.se

Kristina

2 mars 2011 21:37

Tack för att du tittade in!
Jag sitter här jag med, med ett ont knä.
Gasbinda har jag aldrig använt när jag groddat.
Det finns nog många sätt att grodda på.
Ha det så gott själv min kära vän.
Många kramar!

 
Monica

Monica

2 mars 2011 21:17

Det är inte ofta som jag äter groddar och då har jag köpt färdiga i affären.

Ha det så bra!

kram

http://violett.bloggplatsen.se

Kristina

2 mars 2011 21:32

Visst är det gott med groddar!
Det är så roligt att grodda det är svårt att misslyckas.
Kramar till dig!

 
Anna-Lena Vikström

Anna-Lena Vikström

11 mars 2011 12:22

Roligt att hitta din blogg! Jag har tänkt göra groddar själv så det var roligt att se bilder och få en beskrivning hur man gör!

http://www.anna-lena.se

Kristina

11 mars 2011 13:23

Tack för att du tittar in.
Lycka till med groddarna!
kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards