kristinakicki

Direktlänk till inlägg 31 maj 2011

Utflykt till Höghults missionshus

Av Kristina - 31 maj 2011 15:45

På Mors dag åkte jag, min sambo och mina barnbarn på utflykt till ett gammalt Missionshus som ligger långt upp i skogen.

Vi startade kl 8 på morgonen, jag hade gjort smörgåsar som vi skulle äta till frukost.

  

Efer c:a en halvtimmes bilfärd var vi där. Jag har alltid cyklat hit tidigare år, men på grund av knäskada fick jag ta bilen, och då fick jag sällskap och det var trevligt. Här dukas frukosten fram på trappan, vi hade tur med vädret.


Det här gamla huset är en så kär plats för mig, här har jag suttit på trappan många gånger och bara njutit av de possitiva energier som finns här. På väggen hänger det en tavla, nu har någon ramat in den, det var tidigare bara en tapet med en text på. Jag kan inte förstå hur den kan ha klarat alla vintrar.

   Det blev lite snett men ganska tydligt.

   Jag kollade i kikaren efter göken som gol.  Farmor passade på att fota mig!     Barnen trivdes jättebra i skogen och var väldigt intresserade av det gamla huset. Vi hittade även liljekonvalj som inte var så utslagna.

  Vi åkte vidare på den gamla skogsvägen i sakta fart, efer ett tag kom vi fram till sjön Viken i Beateberg.

 Här ser vi Beatebergs underbara kyrka, den är så ståtlig där den ligger nära sjön. det var tydligen renovering på gång.

  Jag tycker de här järngrindarna är så vackra.

Efer detta åkte vi hemåt på en lite större väg. Det var en mycket trevlig Mors dag, en av de bästa. Barnen var så intresserade av våran bygd och gamla hus. När vi kom hem fick jag plocka fram boken om våran hembygd som hembygdsföreningen har skrivit för många år sedan.  Denna underbara förmiddag vill jag gärna uppleva fler gånger.








 
 
Kim

Kim

31 maj 2011 22:55

kim
Det är så härligt när du beskriver de små detaljerna som t ex om de vackra smidesgrindarna.

http://URL

Kristina

1 juni 2011 13:15

Tack snälla!
Jag älskar smide!
Jag har inte tagit del av det du skrev i min gästbok.
Jag ska kolla detta noga, mycket intresant.
Lite lustigt är att jag för någon vecka sedan var och provade på chi gong. och gjorde en del rörelser som du nämner.
Ha detså gott min vän och kram på dig!

 
irja

irja

1 juni 2011 03:54

Käraste Kristina,
Har lite svårt att sova,inte på grund av värken, utan denna frukdansvärda åsokväder som härjar här som värst, de har nu pågått hela kvällen och natten börjar lugna ner sig något.... Lite kusligt när man är ensam,bara sällskap av chokladpralinen våran lapprador... Mannen är på tjänsteresa, kommer hem sen ikväll.... Kul med gammla minnen, som har historia att berätta åt sina barnbarn och andra efterlevanden....
Ha det gott vännen....
KramiZ IA....

http://40-talisten.bloggplatsen.se

Kristina

1 juni 2011 07:43

Åska är inget vidare den gick här igår men inte så mycket.
Vi brukar klara oss bra här i Fagersanna.
Vi bor mellan Vänern och Vättern omdet kan bero på det.
hoppas att det lugnade ner sig så att du fick sova lite. Jag hade också varit rädd om jag varit ensam!
Kramar till dig och ta väl hand om dig!

 
Spanaren

Spanaren

1 juni 2011 08:50

Vilken fin dag ni verkade ha haft och ett fint minne att bevara ;.)
Ha en bra dag/ kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kristina

1 juni 2011 13:11

Ja den dagen gav mig mycket positiv energi.
kram på dig och ha det gott!

 
skrivmoster

skrivmoster

1 juni 2011 09:33

Vilken mysig utflykt! Det är trevligt att komma till gamla miljöer och känna atmosfären! Vacker tavla som är ord jag hört och sett tidigare. Det var nog rätt vanligt i bön/missionshus och där är jag "uppvuxen"...

Tack för att du tog oss med på utflykten!
Här är regn än och igår var det åska och skyfall i flera timmar. Åskan kom och gick... Hoppas på uppehåll snart!

Kram till dig!

http://bloggplatsen.se

Kristina

1 juni 2011 13:10

Varje år åker jag dit på våren och tavlan finns kvar.
Tack för upplysningenen om bönen.
Idag skiner solen emmalanåt och det är ganska varmt ute.
Vi fick inte så mycket åska igår!
Kram på dig

 
lillis

lillis

1 juni 2011 12:10

Vilken fin utflykt ni var på, vacker tavla och många vackra bilder som du bjuder på
Ha en bra dag
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

Kristina

1 juni 2011 13:01

Tack!
Vi hade en underbar förmiddag.
jag önskar dig med en bra dag.
Kramar från mig!

 
Corina

Corina

2 juni 2011 09:03

Gamla bygnader är fantastiska ! Och jag älskar att fotografera dessa bygnader eftersom dom oftast är mycket vackra. Smide är också någonting jag älskar ! Alltid vackert. Fantastisk Kyrka ! Kram

http://corina.bloggplatsen.se

Kristina

2 juni 2011 12:04

vad kul att vi har samma smak!
det finns en liknande kyrka i själevad, men det är inte samma arkitekt som har ritat.
Tack för att du tittar in och kram på dig!

 
Jenny Sjöberg

Jenny Sjöberg

2 juni 2011 13:03

Så fina bilder! Och vad trevligt ni verkar ha haft det. :)

Ha det så bra, ses snart!

http://jennyjon.bloggplatsen.se

Kristina

2 juni 2011 23:09

Vi hade det så mysigt! Det vore trevligt om ni vill följa med di ni med!
kram och ha det gott!

 
Monica

Monica

2 juni 2011 17:16

Vilken mysig mors dag du fick,stugan ser så fin ut.Roligt att göra något annorlunda.

Ha det gott!

kram

http://violett.bloggplatsen.se

Kristina

2 juni 2011 23:08

Jag är mycket nöjd och glad över denna härliga dag!
Det var lite annorlunda.
Kram och ha det gott!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

2 juni 2011 20:34

Vilken ovanlig och speciell kyrka. Ser mer ut som ett slott i England. Något liknande har jag inte sett förut.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kristina

2 juni 2011 23:06

Det finns några liknnande kyrkor till. Det finns en i Själevad som är mycket fin.
Ha det så gott och kram!

 
Kaela

Kaela

5 juni 2011 14:06

Vilken härlig utflykt Kicki!
Förstår att det finns gott om god atmosfär vid ett gammalt missionshus!

Många böner som betts där.

Kramar om!

http://kaela.bloggplatsen.se

Kristina

5 juni 2011 17:26

Ja det är en underbar plats. Innan jag skadade mitt knä cyklade jag dit flera gånger och bara satt på trappan och njöt.
Jag ska göra ett försök att cykla dit snart, jag längtar så mycket efter det.
Kramar till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards