kristinakicki

Direktlänk till inlägg 13 december 2012

Brödbak i vedspis

Av Kristina - 13 december 2012 08:41

 

Nu var det dags för mitt stora julbak i vedspisen igen. Jag steg upp tidigt på morgonen tyckte jag, men min sambo hade redan tänt i spisen. Jag satte igång med att göra degen, jag tog i riven Squasch, för jag tycker att brödet blir mycket saftigare då. Jag använde både rapsolja och smör och  tog 2 pkt jäst till 1,5 l vätska. Tidigare har jag tagit 3 pkt men har då haft stora problem med att det jäst ifrån mig.

Man lär så länge man lever, det utrycket stämmer verkligen, det gäller bara att vara lyhörd.

 

Här är brödet på jäsning. Det är viktigt att de ligger på riktigt träunderlag annars kan det fastna och det är inte roligt. De här lämmarna ( vet inte om det stavas så eller vad det egentligen heter, kan vara västgötska) har min pappa gjort.

 

Det här är ingen bra bild, beror på lampan. Men det här viktiga redskap för bak i vedspis. Jag är noga med att borsta bort allt mjöl och nu var degen så bra att jag kunde använda kruskaveln hela tiden.

 

Jag har en plåt stående i ugnen hela tiden. Det som har varit svårt är att få upp brödkakan på brödspaden. Men nu gick det lättare när jag minskade på jästen.

 

Här är brödkakorna färdiga, jag har lagt en uppåner för att visa att de blir väl bakade på undersidan, ibland kan de bli lite svarta, men det är då man vet att de är bakta i vedspis.

Det går ganska bra att baka i vanlig ugn med. Jag ställer in en plåt och sätter ugnen på högsta värmen och gör likadant.

Jag har gett bort ganska många brödkakor, det är en bra gåva för gentjänster.

 
 
skogsfen

skogsfen

13 december 2012 09:56

Oj så kul baka i riktig spis, det saknar jag i vårat hus en riktig spis. De som bott tidigare hade rivit ut den men muren är kvar så man vet aldrig, kanske sätter vi in en igen.
Vilka fina brödkakor, mumms varma med smör och ost.
Ha det gott i spisvärmen / kram

http://skogsfen.bloggplatsen.se

Kristina

13 december 2012 16:49

vad tokigt nä de rev ut alla spisarna. Som skönt är så har de inte gjort det här. Vi har öppen spis, kakelugn och vedspis.
Vist är det gott med nybakat bröd.
ja här inne är det varmt och gott.
Goa kramar till dig!

 
Ingen bild

Love

13 december 2012 10:44

Ditt julfönster är bland det finaste jag sett. Otroligt vackert och jag ser att du också gillar änglar.
Att ha en vedspis är lycka som jag måste klara mig utan i lägenheten. Ljudet när veden sprakar o knastrar gör en så glad.
Kan känna både lukt o smak av det goa brödet o dom som får en kaka av dig är säkert glada.
Lucia i dag men här men jag får hålla till godo med det som visas på Tv. Inga långa promenader i dag vi har haft -23 men nu är det -15. Jag ska klä granen i dag och njut inne.
Önskar dig en fridfull dag med kärlek.
Kram.

Kristina

13 december 2012 16:45

Tack snälla!
De gardinerna är nästan 30 år gamla. Min mamma hjälpte mig att sy dom, jag fick inte sy på maskin så hon sydde dem för hand, men snabbt gick det ändå.
Det är ett underbart ljud och en go värme från spisen, det värmer hela vårt hus.
vad kallt ni har det, här är det 12 grader nu.
Jag önskar dig med en underbar kväll med kärlek som jag skickar till dig!

 
Spanaren

Spanaren

13 december 2012 10:54

Men du ... vad du är dukig ... wow!
Detta skulle jag behöva prova med att baka i järnspisen som finns på torpet. Får i så fall bli till våren.

Min mamma när hon levde stack hon in armbågen en bit in i ugnen för att känna värmen. Hur gör du? Jag har en mätare att titta på till våran järnspis.

Så kul att ha kavlar som din pappa har gjort! Har han gjort brödspaden också?

/kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kristina

13 december 2012 16:41

Jag har en mätare jag med. Den ena brödspaden har min pappa gjort, men den börjar att spricka. Men jag fick
en ny av en god vän som hennes pappa har gjort.
Hoppas att provar, det är jättekul och det blir gott bröd.
Riktigt goa kramar till dig!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

13 december 2012 16:48

Jag är full av beundran. Jag har en vedspis men har aldrig vågat mig på att grädda något i den. Möjligen använder jag den ibland för att hålla mat varm. Stor beröm till dig.

http://skogsnuvan.bloggagratis.sew

Kristina

13 december 2012 17:17

Jag använder vedspisen hela tiden. det går snabbt att göra klyftpotatis i den och varma mackor. Det är så bra till matlagning, det bränner inte alls så lätt i biotten om man gör en stuvning.
Tack snälla för berömmet.
En go kram till dig!

 
annechristines/bustanten

annechristines/bustanten

13 december 2012 20:37

Jag blir så sugen att äta nu. Bilderna ser härliga ut.
Kikar in och önskar dig en fin kväll!
Må så gott från mig bustanten. KRAM!

http://annechristines.bloggo.nu

Kristina

13 december 2012 21:44

Tack snälla!
Jag har varit bortbjuden på glögg så jag fick en bra kväll.
ha det gott och go kram!

 
Ida

Ida

13 december 2012 21:21

Åh va mysigt med vedspis å sen att baka i den! Vi hade vedspis när jag va liten (finns kvar i mitt barndomshem där pappa bor), men vi eldade sällan i den. Inte heller bakade vi i den vad jag minns. Min farmor brukade baka något liknande bröd när jag var liten. Vet dock inte vad hon hade i sitt bröd men gott var det. Kan tänka mig att den där vedspisen gör att det blir härligt varmt också nu när det är så kallt. Här har vi iallafall -17 grader nu! BRRR! Kramar

http://lilla-pys.bloggplatsen.se

Kristina

13 december 2012 21:38

Här är det bara 8 minusgrader just nu, men det var kallare tidigare. Du har så rätt, vi har en jättego värme här. Men vi får hålla oss hemma ganska mycket. Ibland kan man skylla på att man måste hem och elda.
goa kramar till dig!

 
Ida

Ida

13 december 2012 22:59

SV: Tack så mycket! Jag får planera ett luciatåg till nästa år och åka runt till mina bloggläsare! ;)

Ja de ska visst vara skickade den 16:e. Men enligt "Plus", så kommer de fram även om man skickar dem senare. Men det är ju tanken som räknas ifall de inte kommer innan jul. Hihi! Kram

http://lilla-pys.bloggplatsen.se

Kristina

14 december 2012 08:55

Du är så välkommen.
Då blir det julkortsskrivning idag!
Go kram!

 
Spanaren

Spanaren

14 december 2012 11:50

Recept önskas :-)
Vad står din mätsticka på när du gräddar detta bröd?
/kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kristina

14 december 2012 14:23

Menar du ugnsvärmen? jag har den på minst 250 grader i vedspis. I vanlig ugn på 300 grader.
Vill du ha recept kan jag lägga ut det.
kram!

 
Lena

Lena

16 december 2012 20:01

Åh, en vedspis är precis vad jag vill ha för värme och för mys. Att lyckas baka i den vore allra bäst.

Ha det så gott i stugvärmen! Lena

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

Kristina

17 december 2012 08:54

När vedspisen var utbränd för några år sedan så köpte vi en ny.
Det går inte att vara utan den.
Det tar lite tid att lära sig att baka i spisen.
Goa kramar till dig!

 
carina

carina

17 december 2012 06:48

Godmorgon ! ÅÅÅ jag kan riktigt känna doften av nybakt bröd blandan med lukten från vedspisen ihop med ljudet från elden... mmmm vad härligt !

Jag har bakat bröd i bagarstugan i byn och det är så härligt.

Kram !

http://carri.bloggagratis.se

Kristina

17 december 2012 08:52

Jag är lite avundssjuk på era bagarstugor, de finns inte här.
Jag skrev på din blogg, men det kändes så konstigt. Blev det inget så kommer jag tillbaka.
Goa kramar till dig!

 
Kaela

Kaela

17 december 2012 10:44

Vilken underbar spis du har.
Och de där brödkakorna ser helt oemotståndligt goda ut.

Kramar om dig!

http://kaela.bloggplatsen.se

Kristina

17 december 2012 19:19

Ja den värmer så gott!
Brödkakorna blev med goa.
Goa kramar till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards