kristinakicki

Direktlänk till inlägg 30 september 2012

Nu har jag äntligen lyckas

Av Kristina - 30 september 2012 19:16

 

När jag var barn bodde vi långt ut på landet. Det fanns inte så många grannar så vi umgicks med alla. En bit bort bodde det ett syskonpar som hette Anna och Bertil, två mycket snälla människor. Det jag kommer ihåg mest från dem var när Bertil tog fram fiolen och spelade gärdebylåten.

Annas sockerkaka med de goda kanterna har jag försökt att efterlika men aldrig lyckas. Jag har köpt en gjutjärnsform och penslat med smör, men ett kärt barndomsminne är inte lätt att återskapa.


Torkade äpplen är ett kärt minne från Tant Anna, som hon bjöd oss barn på och jag tyckte det var så gott. Jag har försökt att torka i vanlig ugn och i varmluft, men har inte varit nöjd med resultatet. Men en god vän skänkte mig en torkapparat och nu är jag nöjd. Jag har torkat massor med äpplen och det blir så bra, är bara lite orolig att de ska mögla. För först blir de hårda, men sedan mjuknar de igen. Men de har en noga övervakning av mig. Jag är så lycklig att jag äntligen har lyckas för det är ju så gott. Till saken är att jag tål inte färska äpplen men torkade går bra.

De jag har bjudit på torkade äpplen, så har de haft gamla minnen från när de var barn.


 
 
annemon

annemon

1 oktober 2012 18:54

Vilken tur att du fick en maskin att torka dina äppelbitar i särskilt när du nu inte tål färska äpplen och roligt är det när man lyckas.
Kram.

http://annemon.bloggagratis.se

Kristina

1 oktober 2012 19:46

Jag är så glad att jag fick ett så bra resultat.
Nu kan jag smaska och äta utan att må dåligt.
Go kram till dig!

 
wiper

wiper

3 oktober 2012 19:23

Vad bra att du fick en sån masin och lyckades göra detta. Vilka härliga minnen du har. Man kan riktigt känna lukterna av det goda. Visste inte att det fanns en sån apparat. Jag har inte tålt färska äpplen på många år så jag tror jag haft problem med gallan länge än om dom gett mig diagnosen IBS, det gör dom när dom inte hittar nåt. Äpplen som varit i ugnen ex äppelkaka går bra. Jag kom också ihåg känslan av dessa torkade äpplen

Ha en fin kväll goa du¨
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Kristina

3 oktober 2012 21:04

Jag tål med äppelkaka, men inte för mycket, bäst tål jag torkade äpplen.
Det är många som man pratar med som har goa minnen av torkade äpplen.
ha det gott och go kram till dig!

 
Love

Love

3 oktober 2012 23:26

Jag ska nog inte läsa din blogg och bli sugen så här sent på kvällen. Torkade äpplen, äppelpaj och god frukost gör bara att jag vill ha.Har visserligen aldrig ätit torkade äpplen men gott är det nog.
Tittat på Efterlyst i kväll o blir så ledsen över det hemska våldet stackars offer o deras anhöriga. Vad har gått fel i vårt samhälle? Kommer att få svårt att somna i kväll men ska upp tidigt i morgon o säger därför
Sov gott Kristana o här kommer en godnattkram.

http://vindalou.bloggplatsen.se

Kristina

4 oktober 2012 11:36

Tack snälla för den goa gonattkramen.
Jag har slutat titta på allt våld, jag bara ser det framför mig sen och mår dåligt. Men visst är det fruktansvärt att vi inte ska kunna känna oss trygga. Jag såg på efterlyst i förra veckan, och det var fruktansvärt vilket hemskt våld. Man undrar om de har en fruktans värd ilska inom sig eller vad det är som har gått fel. Jag tänker än på den stackars mannen som de gjorde så illa. Men den här gången ställde omgivningen upp på ett otroligt kärleksfullt sätt.
Goa kramar till dig med!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

3 oktober 2012 23:27

Jag brukar trä upp mina äppelringar på snöre ovanför vedspisen och det brukar funka bra. Sedan har jag dom i en burk med tättslutande lock och dom har aldrig möglat. Fast en sådan där torkmaskin fungerar väl väldigt bra även till att torka svamp i skulle jag tro

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kristina

4 oktober 2012 11:30

Tack för tipset, jag har varit lite rädd för att sätta på locket på burken.
Jag har med vedspis, men har aldrig provat att hänga äpplen där, med det var så de gjorde när jag var barn.
Svamp nässlor, björkblad brukar jag ställa vid spisen när jag eldar och även använda eftervärmen.
Det är så roligt med bloggarna, man kan lära utav varann.
Goa kramar!

 
Spanaren

Spanaren

4 oktober 2012 07:30

Så fin form och så kul att göra egna torkade äppelskivor. Jag kan tåla med något äpple då och då men detta med att torkade kanske är bättre ... det ska jag testa ... tack för tipset/ kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kristina

4 oktober 2012 11:26

Ja för mig är det så att jag tål torkade, men jag måste skala äpplena.
Hoppas att det blir så för dig med.
Go kram till dig!

 
Karin

Karin

4 oktober 2012 22:24

I Österrike köpte jag STORA påsar med torkad frukt och nötter, för bara 20 kr. Hittar inte motsvarande här. Det var bra att ta till när man var småhungrig, eller godissugen.
Kram Karin

http://pixelmojan.se

Kristina

5 oktober 2012 08:42

Å, det låter härligt, här är allt så dyrt.
Håller med dig om att det är bra för godissuget.
Ha en trevlig helg och go kram!

 
lillis

lillis

5 oktober 2012 06:16

Tittar in och önskar dig en bra helg
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

Kristina

5 oktober 2012 08:41

Tack snälla!
Jag gillar dina fredagshälsningar mycket!
Goa kramar till dig!

 
Kaela

Kaela

7 oktober 2012 07:26

Ja nog är torkade äpplen något som triggar igång barndsomsminnen - utan tvekan.

Allt gott till dig med en stor kram!

http://kaela.bloggplatsen.se

Kristina

7 oktober 2012 10:50

Ja det var nog torkade äpplen som var godis förr, det och bröstkarameller.
Ha det gott och en bamsekram till dig!

 
Carina

Carina

7 oktober 2012 15:57

Visst är det fantastiskt att minnena kan vara så enkla som torkade äpplen, härligt = )

http://carri.bloggplatsen.se

Kristina

7 oktober 2012 17:37

>Visst är det så!
ha det gott och go kram!

 
Corina

Corina

8 oktober 2012 19:47

Praktisk med torkmaskin när man gillar torkade äpplen. Själv har jag aldrig riktigt lärt mig gilla torkade äpplen ;) Men däremot gör jag ofta varma äpplen i ugn med kanel smör och lite honung, till det passar det ypperligt med lite vanljglass :) Kram !

http://corina.bloggplatsen.se

Kristina

8 oktober 2012 22:17

Mums vad gott det låter! Det måste jag testa, det låter så nyttift med honung.
tack för tipset och en go kram!

 
Lena

Lena

9 oktober 2012 21:40

Fantastiskt med dessa torkmaskiner. Min syster torkar svamp i sån där.

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

Kristina

10 oktober 2012 07:40

Ja den fungerar jättebra. Nu har jag fullt med torkade äpplen för vinterförådet.
Go kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards