kristinakicki

Alla inlägg den 2 september 2012

Av Kristina - 2 september 2012 10:42

 

Squash till hör en av mina favoriter bland grönsakerna. De här små på bilden är så goda att både steka och grilla, gärna med örtsalt och curry.  Att woka i en järngryta med lök, bönor eller vad du har för grönsaker och krydda med lite Indiska kryddor är jättegott. Squash är gott i sallad med tomater, paprika och lök, jag brukar strimla i lite grönkål som oxså är lättodlat och nyttigt. Kryddar med svartpeppar, örtsalt och häller på kallpressad rapsolja det blir mycket gott.

 

Jag låter squashen bli stora och få tjocka skal, då kan man spara dem i ett svalt utrymme långt fram i höst. Jag använde mina sista i januari i år, det berodde på att vintern var mild och att de inte frös i vårat skjul.De sista squashen rev jag och stoppade i frysen, Jag har fått för mig att mitt bröd blir godare om jag har riven squash i.

När jag gör grönsakssoppa tar jag alltid squash i och även i köttgrytor för att dryga ut.


Ostkaka på squash

1 kg squash

2 ägg

1 dl socker

6-7 msk vete el glutenfritt mjöl

0,5 l mjölk

12 hackade skållade mandel någon droppe bittermandelolja

Blanda alltsammans och lägg smeten i en smörjad form och grädda i c.a  40 min 225 grader.



Den här soppan har jag gjort och den är jättegod, här kommer länken:


http://www.icakuriren.se/mat-dryck/recept/margaretas-squashsoppa-med-f%C3%A4rskost/


Pumpapaj har jag med gjort, receptet står i min gamla "stora kokboken".

Hoppas att jag har gett dig några bra ideér om denna billiga och lättodlade grönsak. Jag torkade några kärnor förra året och satte i våras, jag tror att varenda kärna tog sig, så jag delade ut till grannar. Nu har det inte varit en bra sommar för squash, det har blivit helften i både mängd och storlek.






Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards