kristinakicki

Alla inlägg den 21 augusti 2012

Av Kristina - 21 augusti 2012 17:40

Här kommer ett recept på vinbärskakor i folieformar som jag brukar göra ganska många utav och lägga i frysen.

Här kommer receptet:

Vinbärskakor:


Rör 300g mjukt smör smidigt med 2 dl socker

Knäck i 1 ägg och vispa

rör i 6 dl vetemjöl blandat med 1tsk vailjsocker och 1,5 tsk bakpulver.

Tryck ut degen i folieformar med lite mjöl på fingrarna.

 

Blanda c:a 9 dl vinbär med c:a 2,5 dl socker och 1,5 msk potatismjöl.

Lägg bären i formarna, det kan vara ganska mycket i och grädda i 200 grader i ugnen.

  

När jag tagit fram dem i frysen och tinat dem siktar jag över florsocker eller spritsar grädde på så blir det en god bakelse. Bra att ha till hands om det kommer oväntade gäster eller om vi blir sugna själva här och vill ha något extra smarrigt.

Det är klart att vi mumsar på dem nybakade!

lycka till!



Av Kristina - 21 augusti 2012 08:45

 

Det här blev riktigt lyckat att sätta bönor i rabbaten mot min spaljé. Jag har satt lite olika sorters klätterväxter där några år men inget har lyckas riktigt. Men nu är jag riktigt nöjd med resultatet.

Jag förgrodde bönorna i växthuset och satte sedan utom i kanten på rabatten, gödslade lite. Den första tiden hängde jag på en väv för bönor är känsliga och det var väldigt kallt en period. 

 

Växten bjuder på vackra blommor och en härlig grönska.

 

Sen säger man inte nej till de här härligt stora och goda bönorna. Jag skär dem i bitar och kokar dem eller blandar dem i en kött- eller gröskasgryta.

Det är så roligt när man lyckas och är nöjd med resultatetet. Det är det som gör att man hela tiden fortsätter i trädgården trots alla motgångar som det är ibland.

Glädjen att gå rundor i trädgården och bara njuta efter allt arbete man har lagt ner, är mitt sätt att meditera och må bra.

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards