kristinakicki

Direktlänk till inlägg 11 juni 2012

Bakväder

Av Kristina - 11 juni 2012 11:32

  Den här underbara rosen fick jag av mina kusiner för ett tag sedan. Den finns inte längre kvar men jag har ju den på bild så jag fortsätta och njuta av den.

Nu är det mycket i trädgården för min del, så det blir inte mycket bloggande.  Jag passar även på att städa och röja, så när värmen kommer då ska jag ha tid att bada, sola och ha det gott. Jag bara väntar på att få gå ned till sjön och bada i riktigt varmt vatten och bara flyta omkring.

När jag tittar ut regnar det och ser kallt ut. Här inne är det varmt och gott för jag eldar i vedspisen så jag slipper frysa. Men jag tror ändå att det underbara vädret snart är här.


Jag bakade  piroger här om dagen, jag gjorde ganska många. De går så bra att frysa in och bara tina i mikron och ge dem lite värme.

Jag bara hör hur det smattrar ute, nu är det en riktig regnskur på gång och ett bra bakväder. Jag ger er receptet på både kött och vegetariska piroger här nedan.

 

Köttfärspiroger
4 port

Till degen :
15 g jäst, 100 g smör, 1,5 dl vatten, 5-6 dl vetemjöl ,1 tsk salt, 1 ägg

Smula
jästen, smält smör och tillsätt 1,5 dl vatten. Vid fingervarmt slår du på
vätskan över jästen. Blanda i 5 dl vetemjöl, salt och ägget. Degen ska vara
ganska lös. Låt jäsa 30 min.

Kavla ut degen och ta ett tekaksmått och tryck ut rundlar. Lägg fyllning i mitten och
vik över och tryck ihop med en gaffel.

Låt pirogerna vila 10 min och pensla med uppvispat ägg. Gräddas 15 min i 200
graders värme.


Köttfärsfyllning:
Fräs 5 hg köttfärs i smör och 1 hackad lök. När färsen är grynig tillsätt 2 pressade vitlöksklyftor, 2 msk
tomatpuré, ett smulat lagerblad, 1 tsk timjan, 2 dl buljong eller rött vin, 0,5
tsk salt 0,5 tsk svartpeppar.

Låt allt koka upp och puttra i 15 min. Det ska vara ganska torrt. Om du vill ha lite
mera smakrikt så ta i o,5 tsk sambal oelek.


Gröna piroger

Använd dig av samma deg som till köttpirogerna och gör på samma sätt.


Vegetarisk fyllning:

Skala 2 gula
lökar, 1 morot, 3 potatisar(mjölig sort), 1 bit rotselleri, 1 palsternacka.

Riv eller
hacka grönsakerna och fräs dem i olivolja i rymlig gryta och pressa i 3
vitlöksklyftor. Låt det fräsa en liten stund och tillsätt 3 msk tomatpuré ett
smulat lagerblad,1 tsk timjan, 2 dl grönsaksbuljong, 0,5 tsk salt, 0,5 tsk
svartpeppar. Sjud under lock i 15 min. ta av locket mot slutet så röran kokar
ihop.

Smaksätt gärna med sambal oelek om du vill ha lite starkare.

Lycka till!


 
 
Annika

Annika

11 juni 2012 20:07

Mums så mycket gott du bjuder på i din blogg..
Ha en trevlig sommar nu Kristina. // KramKram ifrån Östergötland

http://imittenavmittliv.bloggplatsen.se

Kristina

11 juni 2012 20:19

Det önskar jag dig med.
Goa kramar!

 
carri

carri

11 juni 2012 21:04

Vacker ros och det där med att gå ner och bada hoppas jag att jag också får tillfälle att göra i sommar.

ha en fin kväll !

http://carri.bloggplatsen.se

Kristina

12 juni 2012 10:24

Jag bara längtar efter värmen och badet. Men idag har det inte regnat än.
Goa kramar till dig!

 
Karin

Karin

11 juni 2012 22:05

Mums det ser gott ut!
Kram Karin

http://pixelmojan.se.se

Kristina

12 juni 2012 10:23

Tack!
De smakar riktigt bra och enkelt att bara ta fram ur frysen och göra en god sallad till så blir gästerna nöjda.
Ha det gott och go kram!

 
lillis

lillis

12 juni 2012 06:15

Det är lika bra att passa på och göra lite inne när vädret är dåligt,får ju hoppas att det blir några vackra dagar.
Vilken vacker ros och vad mycket gott du bjuder på
Ha det gott
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

Kristina

12 juni 2012 10:21

Du har så rätt. Det känns avkopplande sen när värmen kommer om det är lite ordning och lite bröd i frysen.
Ha en bra dag och go kram till dig!

 
wiper

wiper

12 juni 2012 13:15

Underbart fin ros du fick. Vad härligt du har det med trädgården, bak och bara mysa. En vedspis är ju guld värd. Vilka fina piroger du bakat. Tack för receptet.

Ha en jättefin tisdag
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Kristina

12 juni 2012 14:40

Idag har det inte regnat på hela dagen så jag längtar ut i trädgården.
Vedspisen använder jag varje dag under det kalla året.
Ha det så gott och go kram!

 
annemon

annemon

12 juni 2012 21:41

Vilken fin ros du har fått,härliga recept du delar med dig.så bra att fylla på frysen medans det är tråkväder,så man bara kan njuta av det fina vädret ha en riktigt god sommar,jag gör nog som du, det blir inte så mycket bloggande denna årstid.
Kram

http://annemon.bloggagratis.se

Kristina

13 juni 2012 18:23

Idag är det konstigt väder. Solen sken och det var jättevarmt, helt plöstligt blev det regn och kallt.
De blir riktigt goa pirogerna, det är ett bra recept.
Go kram till dig!

 
skrivmoster

skrivmoster

13 juni 2012 08:18

Oj vilka fina och goda piroger du bakat! Tack för recept!

Nu är vi hemma igen även om vi är på språng för vi ska ju till stugan. Det var fantastiskt kul att få påhälsning av din dotter och svärson. Vilka fina ungdomar!

Önskar dig en skön sommar med mycket sol och bad! Kramar till dig!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Kristina

13 juni 2012 18:21

Ja de är jättefina. ni träffas överallt men inte i Pieå.
Jag är inte inne så mycket på datorn just nu. Men det är svårt att släppa det helt.
Jag önskar dig med en skön sommar och goa kramar.

 
skogsnuvan

skogsnuvan

13 juni 2012 09:07

Saknat dig på bloggen så välkommen tillbaka. Det är ju så att det är mycket att stå i i trädgården nu så int har vi tid att sitta framför datorn varje dag inte. Dina piroger ser jättegoda ut men jag har svårt med sånt som det är jäst i Brukar alltid bli misslyckat. Kör en rabarberpaj istället tror jag.
Här är det långt till något bad. I fredags när jag bastade var det 11 grader i vattnet. Lite för kallt för ens ett bastudopp.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kristina

13 juni 2012 18:04

Tack snälla!
Det känns bra att vara saknad. Jag har odlat rätt så mycket i år, det är alldeles fullt i växthuset. Det är så kallt så jah har inte vågat sätta ut så mycket växter. Gurkan har dött där inne.
Nu var lite varmare för en stund sedan, men så kom det en skur och blev kallt igen. det låter kallt i vattnet, det är nog inte så mycket varmare här.
Tack för att du tittade in. Ha det gott och go kram!

 
Kaela

Kaela

13 juni 2012 21:45

Det ser gott ut och det låter gott när man läser receptet.
tack för fint mattips.

Kramar om!

http://kaela.bloggplatsen.se

Kristina

14 juni 2012 07:58

Det är så skönt att ha färdiga maträtter i frysen. Det är inte alla dagar som det är kul att laga mat.
Ha det gott och kram!

 
Lena

Lena

14 juni 2012 22:49

Piroger! Det var länge sedan. Det ska jag göra. Ibland glömmer man bort. Tack för tipset! Lena

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

Kristina

15 juni 2012 08:39

Jag satt och tittade i min receptbok igår och hittade bra recept som jag tappat bort.
Min vänninna var här och vi bestämde att vi sks ha en receptbytarkväll.
Go kram!

 
Ingen bild

Anita

17 juni 2012 18:54

Piroger som är så gott !!! Jag kopierar receptet för det ska jag göra och frysa in. Får väl ta en regnvädersdag till det. Det tycks ju finnas många såna denna sommar.
Ha nu en skön midsommar vännen !!!
Stor kram till dig !!

Kristina

18 juni 2012 15:09

Mest som det regnar kommer det en skur, passar perfekt.
Ha en skön midsommar du med goa vän.
En stor kram till dig med.

 
Pisan

Pisan

19 juni 2012 16:22

Men jösses vad goda de ser ut!!! Mmmm, blir riktigt sugen :-) Ha det gott! Kramar! ♥

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

Kristina

20 juni 2012 11:25

De är riktigt goa!
Go kram och en riktigt rolig midsommar önskar jag dig!

 
Ingen bild

Anette

26 juni 2012 06:20

Nu har jag varit inne och kikat på pirogerna, de verkar supergoda! Får nog testa dem nån dag! Ha det gott! Kram! <3

Kristina

26 juni 2012 09:08

Vad kul att du tittar in, jag ska gå till dig och kolla dina långpannebullar.
Ha det gott och go kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards