kristinakicki

Direktlänk till inlägg 3 maj 2012

Vårens nyttigheter

Av Kristina - 3 maj 2012 08:58

  Godmorgon alla som kikar in här.

Nu har jag precis ätit frukost och druckit ett gott te gjort på svarta vinbärsblad som jag var ute och plockade i trädgården. Det smakade underbart gott och nyttigt, det är precis vad jag behöver för att hämta mig efter lunginflammationen.

Jag har haft en sådan längtan efter lakrits nu när jag varit sjuk och ätit lakrisglass m.m Det var det enda som var gott. Häromdagen var jag inne i hälsokostaffären och skulle köpa alfagroddar, då gick jag rätt på ett te utav lakrisrot. Jag kände i kroppen att det var något för mig och mycket riktigt det var bra för luftrören och lungorna så det blev ett extra köp. Jag har drucket det ett par dagar och jag tycker att det känns bättre, det smakar riktigt gott så det är ett exta plus.

 

Nässlorna är precis lagom att plocka nu. De första plockade jag på långfredagen precis innan snön kom, jag har alltid en omelett med färsk nässelstuvning på Påskbordet. Det har funkat nästan alla år utom för två år sedan då blev det frysta.

Jag plockade nässlor igår och kokade soppa, men då kom mitt barnbarn med en kompis så det tog slut. Men det gläder mig bara att de tyckte om denna nyttiga maträtt, de åt tre tallrikar var med ägghalva.


Jag har fått ett bra tips av en vän, det är att man ska ta sopborsten och sopa av brännnässlorna, då bränns de inte när man plockar och det funkar mycket bra.

Det går bra att frysa nässlorna när man har förvällt och hackat dom, då kan man få njuta av dom även på vintern.

Du kan även torka dom, jag brukar lägga dom på tidningar inne i köket. Gott att smula ned i bröddegen eller ha på filen.

Jag kokade te på nässlorna  i vintras och drack  som kur några veckor för att rensa ut kroppen. Av nässlor kan man göra så mycket och de är helt gratis och jättenyttiga och goda.


Det är en härlig tid nu med mycket nyttigheter i naturen. Jag sitter vid fönstret och ser att björkarna har slagit ut så det är dags att plocka de fina små bladen. Jag torkar dom precis som nässlor och använder dom på samma

sätt i brödet och till te.

Jag önskar alla en solig och varm dag!               

 
 
lillis

lillis

4 maj 2012 12:50

Oj vad mycket nyttigheter du äter
Önskar dig en bra helg
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

Kristina

6 maj 2012 19:45

Jag ska vara ärlig jag äter mycket nyttigheter och även mycket onyttigheter.
Ha det gott och go kram!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

5 maj 2012 18:51

Nu när orken är slut så är det bra med lite nässelsoppa och lite björksav. Idag snöar det för fullt här och marken är vit igen. Då tappar jag energi sanna mina ord.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kristina

6 maj 2012 19:44

Jag missade björksaven det var försent, ska försöka komma ihåg det nästa år. Jag hörde att det gickatt frya och att baka på det m.m
jag skulle med tappa energi om det snöade här.
Jaf har varit i Falkenberg över helgen och där stormade det för fullt.
Ha det gott kram!

 
annemon

annemon

5 maj 2012 19:48

Hejsan, Nässlor har jag aldrig provat, smakar det som spenatsoppa?
Skönt att du är på benen nu tar det kanske ett tag att komma igen,själv är jag på bättringsvägen från en förkylning med hosta och nysningar.
Ha de gott/kram

http://annemon.bloggagratis.se

Kristina

6 maj 2012 19:41

Jo nu mår jag mycket bättre.
vad skönt att du med mår bättre. jag tycker att du ska prova nässlor, jag tycker det är godare än spenat.
Ha det gott du med och go kram!

 
carri

carri

6 maj 2012 07:46

Godmorgon !
Nässelsoppa, något jag aldrig smakat och säkert nyttigt också.

Jag brukar också lyssna på kroppen när den har ett riktigt sug efter något som i ditt fall lakritsglass. Och då om någonsin är det gott.

Hälsningar Carri

http://carri.bloggplatsen.se

Kristina

6 maj 2012 19:33

Jag håller fortfarande på att käka lakrits.
Hittade salmiak på Ica i godisplocket, så då blev det en påse.
Att lyssna på kroppen är inte alltid så lätt, men om man gör det så märker mann snart att man blir piggare.
Hoppas att du prövar att koka nässelsoppa för det är verkligen både nyttigt och gott.
Go kram!

 
wiper

wiper

6 maj 2012 10:24

Vad gott det ser ut och vad bra att du har såna blad i trädgården. Det finns mycket i naturen man borde ta hand om och använda. Jag torkade ljung och gjorde te på förr och det var både nyttigt och gott. Vad bra att lakritsrot är bra för att återhämta sig. Jag har en väninna som nyss haft lunginflammation men nu är återställd.

Härligt att du har nässlor också i din trädgård. Kul att barnbarnet gillade soppan också för det är ju så nyttigt. Vilket bra tips från din vän.

Ha en fin och solig söndag
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Kristina

6 maj 2012 19:14

Tack för tipstet om ljungen, det har jag aldrig torkat om jag inte har fel är väl det ett kvällste?
det är bra att få tips nu, för det är dags att plocka örter för torkning.
jag har varit i Falkenberg i helgen och varit i ångbastu, det gjorde gott i mina lungor. Jag mår mycket bättre nu.
Imorgon blir det nässelplockning igen, jag är jätteglad att de växer i min trädgård, jag gillar dom.
Ha det gott och go kram!

 
Lena

Lena

6 maj 2012 21:03

Åh så gott med nässelsoppa. Längtar efter det! Ägghalvor i är extra gott! Tyvärr får jag vänta och längta lite till eftersom våra nässlor inte kommit upp ännu här. Men snart... Lena

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

Kristina

6 maj 2012 21:10

Här är det bara 4 grader ute nu det är inte så skönt det heller.
men nässlorna kommer väl snart hos dig med, här börjar de bli lite stora.
Det har varit så kallt och blåsigt och jag har vasrit sjuk så det har varit dåligt med plockandet.
tack för att du kikade in och en go kram till dig!

 
Karin

Karin

6 maj 2012 22:04

Mycket nyttigheter och mycket vitaminer behövs när man ska bygga upp motståndskraften igen. Är du helt frisk från lunginflammationen nu?
Kram Karin

http://pixelmojan.se

Kristina

7 maj 2012 06:06

Jag mår mycket bättre men är fortfarande lite försiktig. Jag hostar ganska mycket, men det är säkert bra.
Ja det är viktigt precis som du skriver att bygga upp motståndkraften efter sjukdom och penicillinkur.
Vad gullig du är som bryr dig om mig, det känns så skönt, man är inte så tuff när man blir sjuk.
Ha det gott och riktigt go kram till dig!

 
Pisan

Pisan

7 maj 2012 10:07

Tänk vad kroppen är fiffig ändå! Klart du var sugen på det som kroppen behövde :-)
Önskar dig en fin vecka! Kramisar från mig! ♥

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

Kristina

7 maj 2012 19:24

Tänk om man alltid lyssnade på den fiffiga kroppen som vet vad den behöver, då skulle man nog må mycket bättre. Jag har börjat träna på detta, men det är inte så lätt. Men träning ger färdighet så en dag kanske det funkar.
Goa kramisar från mig med!

 
Kaela

Kaela

7 maj 2012 14:16

Ja nässelsoppa med ägghalvor i - mums!

Kramar om!

http://kaela.bloggplatsen.se

Kristina

7 maj 2012 19:16

Visst är det gott. Jag köpte färsk sparris idag och kokade soppa på det var också jättegott.
Goa kramar till dig!

 
Corina

Corina

8 maj 2012 11:34

Massa goda nyttigheter ser jag ! Te på lakritsrot gillar jag också :)
Såg även att du gjort klappgröt, det var länge sedan ! Morfar brukade koka det när jag var liten :) Väldigt smaskigt ! Kram

http://corina.bloggplatsen.se

Kristina

8 maj 2012 18:32

Det är jättegott, jag håller på och dricker forfarande, men man fick inte hålla på för länge med lakrisrot stod det på paketet.
Vad roligt att du med gillar klappgröt, jag tror jag får koka en omgång till.
Kul att du tittar in.
Goa kramar till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards