kristinakicki

Direktlänk till inlägg 27 april 2012

Klappkräm (Klappgröt)

Av Kristina - 27 april 2012 08:08

  Igår fick jag en sådan längtan efter klappkräm, precis då ringde yngste sonen och var på på väg in i affären så jag bad honom köpa mannagryn.

Jag har inte kunnat äta så mycket i veckan dels för att det blir jobbigt att andas när jag äter och inte har det smakat heller. Det har varit en fördel att jag har varit tvungen att tugga maten ordentligt, det är ju bra för magen och man orkar inte så stora portioner.

Jag hoppas att det är ett friskhetstecken att längta efter klappgröt, jag har inte ätit det på många år. Min mamma brukade koka klappkräm ibland.

Jag hittade ett recept i "vår kokbok" och satte igång.

 

Jag kokade upp 5 dl vatten och rörde i 1dl mannagryn och lät det koka i 4 min. Sen hällde jag i 1,5 dl svartvinbärssaft och det fick ett uppkok.

Jag vispade hela massan tills det blev kallt och skummigt.

Jag åt krämen med kall mjölk och det smakade precis så gott som jag hade drömt om att det skulle göra.

Hoppas att ni vågar pröva, det vore kul att höra om det är någon mer som känner till klappgröt.

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

27 april 2012 10:06

Nu blev jag också sugen och precis som du säger det är många år sedan man gjorde sådan. Mannagryn och svartvinbärssaft har jag ju så nu ska jag sätta igång.
Har man svårt för att äta är det absolut det första man kan börja med. Hoppas du kryar på dig snart.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kristina

27 april 2012 10:43

Vad kul att jag kunde inspirera dig til den gamla goda rätt.
Hoppas att du tycker det blir lika gott som jag tycker.
ja det känns lite bättre idag.
Go kram till dig!

 
lillis

lillis

28 april 2012 07:05

Klappgröt har jag inte ätit sen jag gick i skolan, men får nog göra det någon gång
En bra helh önskar jag dig
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

Kristina

28 april 2012 07:55

Det får du koka, det väcker många goa minnen till liv och gröten riktigt smälter i munnen.
Ha det gott och en riktigt bra helg önskar jag dig!

 
Ingen bild

Marianne

28 april 2012 07:28

Skönt att höra att du mår bättre. En av mina favoriträtter när jag var barn var klappgröt.Minnet av att vispa länge har gjort att det inte blev av förrän jag tänkte på elvispen som klarade av det på några minuter.Jättegott Ha en trevlig helg. Kramar

Kristina

28 april 2012 07:45

Ja nu går det sakta framåt, men det är fortfarande lite tufft.
Det dök bara upp klappgröt i skallen på mig. maten smakade inget vidare och var jobbig att äta. Men klappgröten smakade så lent och gott.
Det är en bra rättnär man är sjuk.
Ha en trevlig helg ni med och goa kramar!

 
wiper

wiper

28 april 2012 13:40

Sånt gjorde mamma och pappa när jag var barn och jag var så faschinerad av färgen ;) Det är verkligen ett friskhetstecken när man längtar efter mat igen efter att ha mått dåligt. Tack för receptet vi kanske gör det nån dag. Min man längtar ibland efter sånt man åt förr ex lever och paltbröd med fläsk och vitsås ;))

Ha en fin lördag goa du

varm kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Kristina

28 april 2012 15:32

Dety är så roligt att läsa vilka minnen alla har av klappkräm. Visst blir det en härlig rosa-lila färg.
Jag tyckte det var gott med paltbröd när jag var barn, men har smakat det senare då var det inte så gott. Vi hade det ganska ofta hemma i min familj.
Idag känner jag mig ännu bättre och det är så skönt när man varit riktigt dålig.
Ha det gott du med goa vän!

 
Kaela

Kaela

28 april 2012 16:00

Vilka minnen du väcker.
barndomens höjdpunkt när det var klappkräm till kvällsmat istället för havregrynsgröt.

Ha en underbar helg!

Kram!

http://kaela.bloggplatsen.se

Kristina

28 april 2012 17:11

Det konstiga är att vi inte kokar det så mycket idag när det finns elvisp. Vilket jobb de lade ner på matlagningen förr.
Ha det gott och go kram!

 
Lena

Lena

28 april 2012 19:17

Vad gott och vilka barndomsminnen det väcker! Jag känner smaken av sommar...

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

Kristina

29 april 2012 10:16

Varför har vi slutat koka klappkräm när det är så många som tycker att det är så gott?
Visst är det lite sommarsmak.
Ha det gott och go kram!

 
annemon

annemon

29 april 2012 18:24

Hej läser att du varit sjuk, tråkigt att höra men läser vidare att du mår bättre nu ,skönt , Klappgröt vet jag att min svärmor gjorde men minns inte om jag gillade det., det har gått ganska många år sedan dess.Men visst blir man lte nyfiken nu.Tror inte min man gillade detta. Önskar dig en trevlig valborgshelg.Krya på dig nu. Kram

http://annemon.bloggagratis.se

Kristina

29 april 2012 21:52

Ja nu mår jag mycket bättre och det är så skönt.
Min sambo tycker inte om klappgröt så det får jag ha för mig själv.
ha det gott och go kram!

 
carri

carri

30 april 2012 14:10

Hej !Ja det är gott med klappgröt, jag brukar göra den på lingon och det blir oftast på hösten när vid lingonkokning, saft,sylt och lite klappgröt.

Krya på dig !
Kram

http://carri.bloggplatsen.se

Kristina

30 april 2012 19:28

Jag hörde av en annan Norrlänska att hon också kokat på lingon.
Kokar du på sylt eller lingonsaft?
ha det gott och go kram!

 
Anita

Anita

1 maj 2012 18:12

Jag kommer ihåg att jag sprang och gömde mig när jag var liten och visste att vi skulle äta klappgröt ... Jag har i vuxen ålder aldrig smakat det men vet och kommer ihåg hur svårt jag hade för det när jag var liten. Tycker att det är så roligt att bli påmind om barndomens mathändelser. Tack för det goa Kicki !!!
HA det gott min vän !!!
//stor kram från mig

http://minplats.bloggplatsen.se

Kristina

1 maj 2012 19:46

Hej vännen!
det var ju inte något roligt minne från barndommen, vaR det koncistensen som var jobbig.
jag ska se om jag inte kan hitta något bättre matminne.
jag tycker med att det är kul med gamla maträtter och lanskapsrätter.
Ha det så gott och go kram!

 
carri

carri

2 maj 2012 12:18

jag använder den saften som blir över vid syltkokning + lite sylt.

http://carri.bloggplatsen.se

Kristina

2 maj 2012 18:18

Tack snälla, måste pröva detta.
Go kram till dig!

 
Ingen bild

Love

2 maj 2012 13:25

Så jobbigt du haft men med rätta medikamenter så mår du nu bättre läser jag och blir glad.
För mig är klappgröt förknippat med farmor i norrland och när pappa och jag kommit hem från fisketuren på kvällen stod den uppdukad i köket. Det var helt andra mattider då. Ibland var det stekt havregrynsgröt till kvällsmat. Detta var i början av 50-talet.
Kanske ska bjuda barnbarnet på det en dag men gröt är inte hans stora passion.
Underbara dagar har vi nu och jag hoppas du också har det.
Kram.

Kristina

2 maj 2012 18:17

Ja det har varit en underbar dag idag!
Vi var nog duktigare förr det skapades många goda rätter på rester. Stekt gröt har jag aldrig ätit, låter ine gott.
Vad härligt det låter med fisketur på kvällen.
Jag blir bättre och bättre dag för dag och det äår skönt.
Du är underbar Love som bryr dig fast du har det så tufft själv.
Tack goa Love för att du tittade in.
En riktig bamsekram vill jag ge till dig!

 
Ingen bild

Camilla

3 maj 2012 22:28

Hej hopp!

Klappgröt var det länge sedan jag åt men nu måste jag "påminna" mamma om att hon ska göra det... Vi brukade äta det någon gång då och då som efterrätt... Fast vad jag minns så är det inte svartvinbär hon gör den på... Lika gott ändå!

Ha det gott!
Camilla

Kristina

6 maj 2012 19:47

Det vore kul att veta vad din Mamma gör klappgröten på.
Vad kul att din Mamma bjuder dig på det ibland och att du tycker om klappgröt.
Ha det gott och go kram!

 
Lena S

Lena S

3 juni 2012 15:10

OJ nu blev jag nostalgisk! Detta var alltid mormor och morfars specialitet. Morfar satt tålmodig både länge och väl och vispade/klappade gröten. Mamma var lite mer otålig och gjorde den i assistenten, varpå vi hade klappgröt till ett helt kompani och det blev fluffigare än jag vet inte vad. Man fick jaga den i mjölken :) Nä klappgröt var något som bara mormor och morfar kunde få den exakta konsistensen på. Tack för nostaglitrippen :) ♥ //Kram från ett soligt/regnigt/soligt/regnigt/soligt/regnig SutteCity.

http://www.suttecity.wordpress.com

Kristina

3 juni 2012 18:00

Vad roligt att jag väckte minnen hos dig.
Jag är med lite bekväm så jag använder elvispen. Nu blir jag sugen igen, det vaqr ett tags sedan som jag gjorde klappgröt.
Här är det kaaaallt.
Go kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards