kristinakicki

Direktlänk till inlägg 15 september 2011

Min favoritgrönsak squash

Av Kristina - 15 september 2011 10:07

     

Nu har jag bakat mitt hälsobröd igen. Jag passade på att handla ekologiskt mjöl när vi var på besök på Hästgården (Arvidstorp).

Jag vet inte vad som händer här riktigt idag? Nyss ramlade lampan i golvet och min buddha följde med ner. Lampan lyser fortfarande och buddha är oskadd, helt otroligt.

Tre gånger har jag åkt ut från bloggplatsen.

Men nu bestämmer jag mig för att ingenting kan hindra mig "NU SKA JAG BLOGGA".


Nu ska jag försöka komma fram till vad jag egentligen skulle skriva om.

Jo jag har gjort en liten upptäckt när jag bakar bröd. När jag tar riven squash i brödet så blir det så saftigt och det blir poröst, det jäser bättre.

Jag tog riven squash i brödkakorna och de har aldrig blivit så bra och ingen märke det. Detsamma hände med mitt hälsobröd, det blir mycket högre och porösare.


Nu har vi skördat squashen och de är jättestora, är det hårda skal på så står dom sig länge. Förra året hade jag långt fram i november.

Jag använder den hela hösten till bak pajer soppor och grytor. Det är den bästa grönsak jag vet.

Det går jättebra att riva squash och frysa in.

  Här blev det squashplättar de blev jättegoda, gick bra att värma dagen efter.

Jag rev squash, lök och några potatisar och blandade ner lite vetemjöl, knäckte ner några ägg.

Nu har allt fungerat bra här, det gäller att bestämma sig för att allt ska gå bra.

Ha en bra dag!


 
 
Spanaren

Spanaren

15 september 2011 11:39

Någon från andra sidan vill ha din uppmärksamhet idag ;.)
Så goda plättarna ser ut! Du gör mycket gott du av den egna skörden :-)
Ha en bra dag/ kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kristina

15 september 2011 12:24

Tack! Vad klok du är, så måste det vara. jag ska vila middag nu så får vi se vad som kommer fram.
Jag tycker det är roligt att ta hand om det jag har här hemma i trädgården.
Kramar till dig och ha det gott!

 
Anita Fridén

Anita Fridén

15 september 2011 17:11

Nu blev även jag hungrig. Du frestar mig verkligen. I morgon hade jag tänkt göra Raggmunk för nu har vinterpotatisen kommit till affären ... Kanske kan man blanda i något i den smeten också. Vi får se på vilket humör jag är på. Jasså Buddha klarade sig och även lampan men då tror nog jag liksom Spanaren att någon vill ha kontakt med dig från andra sidan. Spännande höra om det blev så.
Du är en duktig kvinna Kicki och det är så roligt att höra om dina blandningar.
Stor kram till dig goa vännen !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

Kristina

15 september 2011 22:48

Raggmunk som är så gott det ska göra en dag jag med.
Ja håller med dig allt beror på "humöret".
Vad kul att du gillar mina blandningar.
Ibland tror jag att jag är för "duktig"
De ville nog säga att jag ska ta hand om mig bättre. Jag har tatt tag i det, det är på gång.
Det värmer mitt hjärta när du tittar in.
Goa kramar på dig min goa vän!

 
Kaela

Kaela

16 september 2011 17:36

Nu fick du mig riktigt baksugen.
Få se om orken finns framåt kvällen när jag kommer hem.
Önskar dig en skön helg!!
Kramar om!

http://kaela.bloggplatsen.se

Kristina

16 september 2011 18:20

Ja baka ska man göra för att det är roligt inte för att man måste.
Ha en riktigt bra helg du med.
Goa kramar till dig!

 
Karin

Karin

17 september 2011 18:51

Hälsobröden såg goda ut!
Mannen och jag har njutit av din äpplepaj, och en liten bit ligger i frysen.^
Ha en fin helg!
Kram Karin

http://pixelmojan.se

Kristina

17 september 2011 21:20

Tack för att du tittar in!
Ha en bra fortsatt helg och goa kramar på dig!

 
Berith

Berith

18 september 2011 09:16

Godmorgon goa Kristina :))
Mmmm så gott det ser ut :))
squash är även en av mina favoritgrönsaker och
jag använder den ofta och gärna i matlagning :))

Ha en riktigt skön söndag , varma kramar :))

http://maxmax.bloggplatsen.se

Kristina

18 september 2011 09:49

Godmorgon på dig med. Här är vi lite sega idag efter en kväll med fyrmanswist med min Syster och hennes Man.
Vad kul med en squashälskare till. Visst är det en bra grönsak.
Ha en toppendag och goa kramar till dig!

 
Jenny Sjöberg

Jenny Sjöberg

18 september 2011 15:35

Bläääääääääää!!! ;)

http://jennyjon.bloggplatsen.se

Kristina

18 september 2011 17:04

Men min kära dotter, tänk vilka goda brödkakor det blav sist.
Kram på dig!

 
Corina

Corina

18 september 2011 18:50

Hm, här blir man bra nog sugen och hungrig...å jag som försöker hålla igen :) Går inget vidare för tillfället *S* Kram

http://corina.bloggplatsen.se

Kristina

19 september 2011 08:20

Jag har alltid beundrat dig för att du går ner i vikt på ett klokt sätt.
Om jag har lärt känna dig rätt så kommer du igen.
Det gäller att äta med gott samvete.
Men tyvär är det inte så lätt.
Goa kramar till dig och ha en bra dag!

 
Lena

Lena

18 september 2011 22:18

Tack!:)Och kram på dig oxå.Så mycket mums det är här på din blogg.
Gokväll!

http://lenaochpudlarnas-blogg.bloggagratis.se

Kristina

19 september 2011 08:15

Så kul att du tycker det!
Det är roligt att lägga ut sina favoriter så att alla kan ta del dem.
Goa kramar till dig och ha en bra dag!

 
Margit

Margit

19 september 2011 14:05

Jadu, Kristina,squaschen är mycket mer andvändbar än man har förstått.
Satt i går och kollade massor med viktväktarrecept..och andra. Det finns SÅ mycket man kan använda dem til! Så du menar att dom håller sig SÅ länge..utan att frysa ner dom??
Dom är ju "magra", inte många kalorier man får i sig genom dom.
Fiffigt du skrev om att använda dem till bakning!!
Jag ska försöka "smyga in dem"..när jag gör äppelkaka nästa gång. Riven...
Kram på dej!!!

http://margitholm.blogg.se

Kristina

19 september 2011 22:21

Det är bara de stora squachen med tjocka skal som står sig.
Jag gjorde en squashkaka häromdagen den blev jättegod men kladdig.
Jag kan lägga ut receptet.
Jag fryser ner ibland med.
Goa kramar till dig och tack för ditt intresse för squash.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards