kristinakicki

Direktlänk till inlägg 8 september 2011

Lingonsylt

Av Kristina - 8 september 2011 09:01

  Att plocka lingon är så rogivande och roligt särskilt om man hittar en fläck med alldeles röda och stora lingon. Det är precis vad jag har gjort i år. Jag har varit flera gånger och plockat, inte så mycket åt gången... "Men med många bäckar små" så har jag fått ihop så att vi klarar vinterförådet.

Att plocka bär och örter är min terapi, då går jag in i mig själv och glömmer mina krämpor. När livet känns tungt ibland, så är skog och växter så läkande. Det känns som naturen tar hand om mig och läker mig och ger ett lugn tlll mig.


Jag skulle skriva ett recept på lättgjord lingonsylt, men det bara ramlade in andra ord istället. Så kan det bli ibland, Men nu kommer receptet som en vän bara rabblade upp i terappibadet för några år sen och sen dess använder jag det jämt.


Lingonsylt

5 liter bär och 1 liter vatten kokas 10-15 min

Röres med 2 kg socker tills det svalnar.

Hälles upp på varma burkar.

Hon sa att det inte behöver skummas men det blev väldigt mycket skum när jag kokade på färska bär så jag skummade sylten när den var klar.

När jag har kokat på frysta bär har jag inte alltid skummat.


Ha det så gott i lingonskogen!

 
 
Jenny Sjöberg

Jenny Sjöberg

8 september 2011 09:30

Jag plockade i lingonsylt - I AFFÄREN!
En söt liten flaska med innehåll - UTAN BITAR!
Jon är väl inte överdrivet förtjust i den, men han har inte plockat några lingon... :)

http://jennyjon.bloggplatsen.se

Kristina

8 september 2011 13:09

Den var säkert utblandad med äpple.
Jag kan ge Jon en burk äkta lingonsylt med lokalt odlade LINGON.

Vill ni ha middag ikväll så blir det vegetariska squashplättar med ÄKTA lingonsylt.Det låter väl gott och nyttigt.
Goa kramar till dig!

 
Karin

Karin

8 september 2011 19:24

Den lingonsylten blir säkert jättegod. Har lingonris runt om i skogen, men plockar aldrig. Lat? Antagligen, är inte van vid sådana göromål, stadsflicka som jag är, uppvuxen bland asfalt och betong i Malmö.
Kram Karin

http://pixelmojan.se

Kristina

9 september 2011 15:49

Vad kul att ha kontakt med en stadstjej.
Jag har en granne som är från Malmö, jag förstår inte vad han säger han har kvar sin dialekt, men han är mycket trevlig.
Ha det så gott och goa kramar till dig!

 
irja

irja" title="http://Talisten.bloggplatsen.se]irja[/url]" target="_blank">Talisten.bloggplatsen.se]irja[/url]

9 september 2011 00:27

Kära Kristina,,,,
Vi gjorde en resa vi med till lingonskogen i lördags, vi hade en sån tur att vi hitta en fin plats med stora härliga lingon, så på knappas två timmar hade vi plocka 30 liter, när bärspannen var fulla och vi traska mot bilen kännde vi den första regndroppen,,,, tala om att ha tur,,, har rensar ,kokat sylt fryst ner lingon och satt igång lingondricka,,, gott som måltidsdryck ,eftersom jag inte får och kan dricka mjölk....
Här har det regnat sen dess till och från,,, hade önskat en skön och fin HÖST....
Ha det bäst vännen....
KramiZ IA.....

http://40- Talisten.bloggplatsen.se

Kristina

9 september 2011 15:46

Där hade ni tur både med vädret och lingona. 30 liter wow....
Jag har bara gjort lingondricka en gång, om jag hittar lite mera ska jag koka lite eller hur gör man?
Här regnar det så man inte hör vad man säger till varandra inomhus.
Jag vill bada ett tag till!
Jättegoa kramar till dig min vän!

 
lillis

lillis

9 september 2011 07:14

Lingon var många år sen jag plockade, vill inte ut i skogen själv
Ha en bra helg och var rädd om dig
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

Kristina

9 september 2011 15:42

Jag är nog mera rädd för att gå i stan än i skogen.
Visst är det skönt med sällskap, men mina lingon växer nästan precis vid vägen.
Ha en bra helg och var räd dom dig du med, och go kram till dig!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

9 september 2011 16:54

Har man bara lingonsylt och lingondricka så är vintern räddad och precis som du så plockar jag lite då och då och rädd att gå i skogen är jag bara när älgjägarna är på gång.Människor är alltid farligare än djur.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kristina

9 september 2011 23:26

Ja ni har väl redan älgjakt däruppe? Vi är lite senare här.
Gör ni rårörd eller kokar ni lingondrickan. Jag är int bra på det.
Jag när jägarna i skogen ska man hålla sig därifrån.
Goa kramar till dig!

 
Spanaren

Spanaren

12 september 2011 10:41

Vi har plockat några liter som ligger i frysen för att invänta kokningen ;.)
Det finns med ett ämne i lingon som jag inte tål med så maken får äta denna goda sylt i fred ;.)
Vackra bär! /kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kristina

12 september 2011 20:49

Vad tråkigt att du inte kan äta lingon.
Vi kallar ju lingonsylt för "krösamos".
Jag har plockat en hel del, vi gamla äter ju inte ketchup utan det är lingon som gäller.
Goa kramar till dig!

 
Corina

Corina

14 september 2011 05:50

Ha härligt att läsa....då är jag inte gammal då för jag äter Ketchup också *skratt*
Lingon är dock ett måste hos oss då sonen (13år) kräver lingonsylt till snart allt :) Gammalt född eller :) Kram

http://corina.bloggplatsen.se

Kristina

14 september 2011 13:35

Jag tror att det stämmer på dig, men inte på sonen, det låter väl bra.
Vilken förståndig kille, det är klart att det är nyttigare med lingon än ketchup.
Tack för fyndiga och humoristiska kommentar.
jag försökte ge lite tillbaka.
Goa kramar till dig!

 
Anita Fridén

Anita Fridén

14 september 2011 14:03

Jag kokar lingon precis som du gör det och skummar om det behövs (och det gör det väl lite varje gång. Lingon äter vi mycket av så jag får alltid dryga ut med ICA:s lingonburkar (utan inblandning av äpplen eller annat).
Det är precis som du säger att naturen läker. Varje gång jag är i skogen så glömmer jag de bekymmer som tynger mig. Blir som född på nytt. *skrattar* men det syns ingen föryngring på det yttre mer än att jag ser gladare ut.
Tack för alla goda råd och recept du ger så generöst av min goa vän !!! Du är guld värd. jag själv har börjat blogga igen.
Stor kram till dig vännen, från mej !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

Kristina

14 september 2011 16:34

Det blev en så kort lingonperiod i år. Lingonen började redan att ramla av när jag tittade sist.
det är så uppmuntrande att läsa dina kommentarer, du är alltid så vänlig och positiv. Hoppas att jag kan ge dig lika mycket självkänsla och glädje som du ger mig.
Goa kramar till dig min vän.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards