kristinakicki

Alla inlägg den 27 augusti 2011

Av Kristina - 27 augusti 2011 22:23

     

   Jag har fått förfågan efter mitt recept på glassrån och rullrån. Det här receptet har jag tagit ur boken  "VÄstgötamat". Den boken har många bra recept som jag har prövat.

Jag visar mitt rånjärn och pinnen som jag numera inte kan klara mig utan när jag gör rullrån. Jag har helt glömt var jag har köpt "rånpinnen" men någon kanske vet var det går att få tag på den.


Rullrån

100g smält, avsmalnat smör

1 dl socker

3 dl vetemjöl

1,5 dl vatten

lite vaniljsocker

rivet skal av 1 halv citron.


Blanda samtliga ingredienser, värm rånjärnet och smörj det. Medelstark värme på plattan.

Slå 1/2 msk av smeten på järnet och lägg ihop det. Vänd järnet efter några minuter. Lossa rånet och rulla det försiktigt.


När jag gör strutarna har jag inte i citron. Det är viktigt att smöret är avsvalnat annars kan fettet rinna ut när du gör glasstrutarna.

Lycka till!



Av Kristina - 27 augusti 2011 09:45

Varje dag är en gåva, där vi har möjlighet att lära oss något nytt. Lärdommen finns där hela tiden framför oss, om vi är uppmärksammade.

Alla har något att ge oss i vår utveckling här på jorden. Jag tycker mycket om att se på gamla tv-serier, det är för mig mycket givande. Jag vill gärna dela med mig av några kloka ord som jag fått genom "Dr Quinn".


"Grälar gör alla vänner men goda vänner blir sams igen".

"Enda hindret från att lyckas är en själv".

"Andra ser vad du vill att de ska se, om du vågar vara ärlig".

Det som finns här inne i  ditt hjärta är det enda som betyder något för mig".


Jag gillar även Mrs Marple, och de här orden fick jag utav henne:

"Folk blir behandlade som de tror att de förtjänar".


Att titta på gamla serier kanske verkar lite tråkigt  men då mår jag så gott.

De första åren av min sjukskrivning så satt jag och tittade på "Lilla huset på prärien". Det blev som en läkning när tårarna trillade över det lyckliga slutet och även den fina humor som fanns i serien.

Jag kan räkna upp många fina serier som jag tycker är givande att titta på, men listan skulle bli så lång. jag nöjer mig med att nämna att "Floden är mitt liv" går på Tv 4 guld på söndagar.

Ha det så gott alla kära vänner som tittar in!

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards