kristinakicki

Direktlänk till inlägg 21 augusti 2011

Besök på en hästgård

Av Kristina - 21 augusti 2011 10:45

    I veckan var jag på besök på Arvidstorp som är ett hästdrivet ekologiskt småbruk. Gården drivs av Amishfolket som vill bevara kunskaper om gamla metoder att sköta ett jordbruk på.

Det fanns en handelsbod på gården så jag passade på att köpa ekologiskt mjöl.

     

De hade försökt att rädda de här gamla askarna genom att kapa av grenar, men de var inte säkra på att de hade lyckas.

lever man på gammaldags vis så är det så klart utedass som gäller.

     

Amishfolket har en bil som de hade köpt från staterna, den går på hästkrafter.

De spänner för en travhäst och så bär det iväg in till stan för att handla. Hästen och vagnen parkeras utanför affären, inget konstigt med det.

Innanför dörren med hjärtat serverades det en underbar god fika. Jag åt en fransk chokladtårta, den bara smälte i munnen. Jag beställde ett jättegott örtte som var ekologiskt och var himmelskt gott precis som namnet.

Jag och mitt sällskap var mycket nöjda med eftermiddagen, den blev lite annrlunda men mycket intressant.



     

 
 
Berith

Berith

22 augusti 2011 07:38

Godmorgon Kristina :)
Inte visste jag att det bodde några från Amishfolket i Sverige ...se där ..man lär sig alltid något nytt och får alltid nya vetskaper och kundskaper då man får nya vänner :))
Så trevligt ni ser ut att ha haft det och det är beundransvärt att de kan leva så som de gör mitt i det moderna samhället ..lev kvr i det förgångna och bruka moder jord på ett sunt och nyttigt sätt ..jag ror det vore nyttigt för oss alla att prova leva som dem...i alla fall för en tid :))

Ha en bra dag , varma kramar / Berith :)

http://maxmax.bloggplatsen.se

Kristina

22 augusti 2011 10:38

Jag håller med dig helt.
Det är viktigt att ta hand om moder jord. Amishfolket är helt självförsörjande med sitt jordbruk.
Men till försäljning had de köpt in ekologiska produkter.
Ha en bra dag du med och goa kramar till dig.

 
Ingen bild

Anna

22 augusti 2011 11:52

Men det såg mysigt ut där! Hade ingen aning om att vi hade Amishfolk här heller! Tack för den informationen =) Vänliga kramar Anna.
http://njoruns.bloggplatsen.se/

Kristina

22 augusti 2011 22:18

Tack för att du hälsar på hos mig.
Goa kramar till dig med!

 
Ingen bild

lisa

8 februari 2013 17:17

Hej Kristina!

Jag heter Lisa och är 18 år gammal. Jag läser sista året på ett gymnasium i Stockholm och denna avslutande termin ska vi göra ett projektarbete där vi får lov att välja ämne själva.

Jag blev nyfiken på amishfolket när jag för något år sedan såg en dokumentär om dem och nu tänkte jag att jag kunde passa på att arbeta om dem och förhoppningsvis få alla mina funderingar besvarade :) jag har trott att de bara håller till i USA, men när jag fick syn på ditt inlägg blev jag överlycklig då jag tänkte att man kanske skulle kunna få en inblick i hur de lever.

Faktum var att jag ringde dem idag, och då var det en kvinna som svarade. Men hon lät högst misstänksam och sa att gården inte alls drevs av amish. Nu är min fråga hur du kom i kontakt med dem och hur du upplevde gården och ifall du vet något om den idag? Då jag är medveten om att du gjorde detta inlägg för drygt 2 år sedan. Tacksam för svar! Mvh Lisa

Kristina

8 februari 2013 18:56

Jag har inte varit där sedan dess. Men de hade en affär som de sålde ekologiskt i. det stod skyltat vid vägen. Jag var där med en fibromylgigrupp från Skövde. Jag vet att de var där i våras igen. De visade oss runt och berättade om deras sätt att leva. Jag googlade nu på Amish i Skövde och fick upp massa bilder. Det ligger utanför Skövde i Lerdala. det var väldigt konstigt att de inte stod för detta det gjorde de när jag var där.
Hör gärna av dig igen om du inte hittar det.
Go kram till dig!

 
Ingen bild

Lisa

8 februari 2013 21:02

Åh vad snällt av dig att du svarar, och så snabbt! :)
Okej jag förstår, men har du något tips på hur man kan kontakta dem? För som sagt så lät damen jag pratade med inte överförtjust när jag frågade om det stämde att de var amish. Hon bjöd inte in till samtal på något sätt, utan kändes mest som hon bara ville lägga på.. Vet du hur jag skulle kunna gå till väga? Det är nämligen ett krav i projektet att man måste göra något typ av studiebesök, intervju etc. beroende på vad man valt att arbeta med. Det känns som att arvidstorp är min enda chans, USA känns lite långt.. hehe

Ber om ursäkt att jag ställer lite knasiga frågor!

Varma hälsningar, Lisa.

Kristina

9 februari 2013 12:58

Det finns inga knasiga frågor. Ring till någon i föreningen fibromyalgi i Skövde. berätta ditt ärende och säg att du varit i kontakt med mig.
jag vill inte skriva ut namn på bloggen så mejla mig i stället.
kristinakicki@yahoo.se
Hoppas att det ordnar sig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards