kristinakicki

Alla inlägg den 11 augusti 2011

Av Kristina - 11 augusti 2011 09:18

  I måndags var mitt barnbarn hos mig. Jag frågade vad hon ville göra och hon valde att koka saft.

Hon var så duktig och vi hjälptes åt att plocka vinbär och skära rabarber. Lova var med hela tiden och mätte socker och silade saft, det blev nästan 5 liter saft. Lova tyckte att saften smakade gott, men en ersättning för fredagsdrickan var tveksamt. När vi mätte upp sockert till saften så tyckte hon att det var alldeles för mycket och inte så bra.

Min fråga blev givetsvis "hur mycket tror du att det finns i dricka då"?


Vi hade en jättetrevlig förmiddag och jag är så glad att hon vill vara med och lära sig lite gammal lärdom. Här kommer receptet på våran hemkokta saft:


Rabarber och vinbärssaft

2 kg rabarber skäres i bitar och blandas med 2 liter röda vinbär och 2 liter vatten.

Koka blandningen i c:a 5 min.

Sila saften genom en silduk.

Mät upp saften och låt den koka upp.

Häll i socker 500 gr per liter låt saften koka upp igen.

Blanda i konserveringsmedel om du inte fryser saften.

Lycka till!

Mat

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards