kristinakicki

Direktlänk till inlägg 6 augusti 2011

Mycket god svartvinbärspaj

Av Kristina - 6 augusti 2011 21:41

   Idag har jag plockat av de sista svarta vinbären. Jag är så rädd om de svarta vinbären för jag tycker att det finns så mycket att göra av dem. Det blev två pajer en som hamnade i frysen som kommer att smaka gott i vinter. Det här är nog mitt bästa pajrecept så det vill jag dela med mig.


Svart vinbärspaj

Gör en deg av 150g smör, 1 dl socker, 1,5 dl vetemjöl, 1,5 dl grahamsmjöl och 1 tsk bakpulver. Tryck ut degen i en pajform.

Blanda 2 dl cre'me fraiche, 0,5 dl socker, 1 ägg och 1 tsk vaniljsocker med 5 dl svarta vinbär.

Häll i fyllningen och grädda i 200 grader varm ugn i 30-40 min.

Lycka till!


Mat
 
 
Berith

Berith

7 augusti 2011 08:20

Tack för det receptet Kristina :))
Ha en riktigt mysig söndag , varma kramar :))

http://maxmax.bloggplatsen.se

Kristina

7 augusti 2011 15:23

Ha det gott du med!
varma goa kramar till dig!

 
Monica

Monica

7 augusti 2011 12:41

Vi har en buske med svarta vinbär,men det är inte alla bären som är riktigt mogna än,så det finns lite till att plocka.Vi har ätit dom naturella och det är gott det också.

Ha det bra!

Kram

http://violett.bloggplatsen.se

Kristina

7 augusti 2011 15:22

Det är många som inte gillar de svarta vinbären men jag tycker dom är bäst. jag håller med dig att de är jättegoda att äta som dom är. Jag tar dom på youghurten på morgonen.
kramar till dig!

 
Corina

Corina

7 augusti 2011 16:24

Jag blänger på mina bärbuskar :) Det går inte åt alls här hemma och jag har massor av fina svartvinbär i buskarna. Så det mesta blir kvar till fåglarna här :) Kram

http://corina.bloggplatsen.se

Kristina

8 augusti 2011 09:25

Synd att jag inte bodde nära dig då hade jag gärna kommit och plockat.
Det är gott att ha på filen och nyttigt.
Ha det så gott och kramar till dig!

 
Jenny o Jon

Jenny o Jon

7 augusti 2011 18:51

Den ser god ut! När ska vi komma...? ;)

Och vi måste väl ta den där camemberten snart också...

http://jennyjon.bloggplatsen.se

Kristina

8 augusti 2011 09:23

Ja det är inte mycket kvar av pajen.
Mrn hjortronsylten är kokt och står i kylen och osten ligger i kylskåpet.
Kramar och välkomna!

 
Karin

Karin

7 augusti 2011 19:00

Mumsigt!!
Nu har jag lagt till din länk på min blogg!
Kram Karin

http://pixelmojan.se

Kristina

8 augusti 2011 09:20

Tack snälla det gläder mig!
Ha en bra dag och goa kramar från mig!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

7 augusti 2011 19:28

Här är dom inte mogna riktigt ännu men jag tror att jag gör saft av dom blandat med lite rödvinbär och ev lite hallon när jag bara kommer mig för att ge mig ut och plocka. Jag har levt livets glada och lata dagar nu men ska väl skärpa till mig snart.

http://skogsnuvanbloggagratis.se

Kristina

8 augusti 2011 09:19

Det låter gott!
Jag har lagt ut ett recept på rårörd svartvinbärssaft som är jättegod.
Jag skulle behöva vara lat jag med några dagar. Det är så mycket jag vill göra.
Goa kramar till dig!

 
Ingen bild

Sonja

7 augusti 2011 20:33

Vilken fin blogg du har! Fina och inspirerande bilder och text. Blir superglad över receptet på Majsenapudding. Farmor gjorde den ofta till efterrätt på söndagar. Du väcker minnen :) Hoppas du får många härliga cykelturer i din fina miljö. Kram från Sonja i Örnsköldsvik.

Kristina

8 augusti 2011 09:15

Vad kul att du tittar in!
Så roligt att du med har minnen av Majsenapudding. Det finns nog inte någon som gör det nu för tiden.
Jag brukar åka till Själevad och hälsa på en vännina.
Hoppas att du tittar in igen.
Goa kramar till dig!

 
Lena

Lena

7 augusti 2011 21:11

Svarta vinbär innehåller otroligt mycket c-vitaminer. Vilken underbar paj. Blir så glad när jag får tips på vad man kan göra av dessa goda bär. Varmt tack! Lena

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

Kristina

8 augusti 2011 09:10

Jag har lagt ut recept på en mycket god saft också.
Det är nog mina favoritbär, de är så smakrika!
Jätteroligt att du villtesta receptet.
Goa kramar till dig!

 
lillis

lillis

8 augusti 2011 06:41

Oj så god pajen ser ut, tar gärna receptet (tack)
Ha en bra dag
Kram på dig

http://danslillis.bloggplatsen.se

Kristina

8 augusti 2011 09:04

Depajen är min favorit!
Jag önskar dig med en alldeles underbar dag!
Många goa kramar!

 
skrivmoster

skrivmoster

8 augusti 2011 07:57

Härligt recept! Synd att jag bara hade fått en liten påse bär av en vän. Det blev till sylt.
Tror att man kan ta hallon också, som jag har desto mera av. Vilken fin skörd vi fick i år!!

Tackar för tipset! Ha det så bra! Här regnar det idag och det behöver vi. Har inte haft regn på evigheter!! Allt var torrt, torrt ... Kram!

http://bloggplatsen.se

Kristina

8 augusti 2011 09:03

Det går säkert bra med hallon. Pajbottnen är så god, jag har tänkt att pröva med andra bär men det har inte blivit så. Vore kul att höra resultatet.
Igår regnade det mycket här, men idag skiner solen men det är inte så varmt.
Ha det så gott och goa kramar till dig!

 
Pisan

Pisan

9 augusti 2011 09:12

Oj vad mycket gott det finns hos dig nu! Ser hur gott ut som helst och jag blir sugen :-)
Plockar du örter och torkar också? Jag läste i tidningen Nära om Ritva Carlsson som bl a gör hälsote. Blev nyfiken på hennes te mot huvudvärk och även annan värk men jag har inga som helst kunskaper om örter och bor så till att jag inte kan plocka dem bakom husknuten. Men skulle hemskt gärna vilja lära mig mer om örter och dess välgörande effekter.
Önskar dig en fin tisdag! Kramar från mej! ♥

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

Kristina

10 augusti 2011 10:20

Jag har gått några kurser i örter. Jag plockade nässlor och björkblad i våras. Nu ska jag snart börja att plocka ringblommor till salva.
Jag skulle vlija plocka mer örter än vad jag gör.
Jag har mynta och salvia i landet som jag kokar te på varje dag.
Det finns så mycket att ta till vara på i naturen.
Jag önskar dig en trevlig dag och goa kramar till dig!

 
Ingen bild

Anette

10 augusti 2011 08:30

Men vad den pajen ser smaskig ut! Låter jättegott, måste prova vid tillfälle! Kram :)

Kristina

10 augusti 2011 10:16

Vad kul att du tittade in!
kramar på dig med!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards