kristinakicki

Direktlänk till inlägg 19 juli 2011

Nu har jag satt min klarbärslikör

Av Kristina - 19 juli 2011 08:00

  

Den här likören brukar jag göra när det finns gott om klarbär.


2 liter klarbär   75 cl sprit    1 liter socker.

Varva bär och socker. Häll över spriten.

Låt det stå i rumstemp 2-3 månader och rör ibland.

Silas och hälles upp på flaskor.

Lagra ytterligare i månad.

Likören brukar bli klar till Jul.

Mat
 
 
Anita

Anita

19 juli 2011 10:08

Jaha du vännen, nu har du satt till din jullikör. Det är bären som drar till sig alkoholen så äter man dem så blir man berusad. *skrattar hjärtligt* Förr gjorde jag likör på svarta vinbär och även körsbär ... Men visst, likören smakar förträffligt utan alkohol och sen är det ju känslan att man gjort den själv.
En granne jag hade på den tiden tyckte att jag slösade med alkoholen eftersom jag slängde bären när jag silat likören. Gör som Emil i Lönneberga, sa han ... ät dem !!! Det gjorde jag inte !!!
Stor kram till dig min goa vän !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

Kristina

19 juli 2011 10:33

Jag är nog lite slösaktig jag med, jag brukar först spara bären på burkar. Sen blir jag trött på dom och då åker dom ut.
Många gånger blir inte likören framtagen på Jul det är så mycket sött och gott ändå.
Jag bjöd på den på stranden ett år och det var mycket uppskattat.
Det avsnittet om Emil är så bra, det är så kul.
Ha en bra dag och kramar på dig min vän!

 
Kim

Kim

19 juli 2011 20:03

Här är jag igen! Tiden och hälsan har satt stopp för att skriva, men nu är jag här!!!
Det är så underbart att gå ut på din POSITIVA HEMSIDA. Det är pecis som du säger att det finns så mycket hemmavid och det vardagliga att njuta och glädjas åt. Vår lille son 5 och ett halvt år sa att han ville bjuda mig och hans pappa på middag på Ikea. Han tyckte att han fått ihop så mycket pengar att han vill då och då bjuda oss. Mycket riktigt tog han fram sin plånbok och betalade kassörskan. Han tyckte det var jätte spännande när han fick tillbaka växel och blev tillfrågad om han önskade kvittot. Det värmer fortfarande i hjärtat på mig hur osjälvisk och omtänksam han var och är.
Önskar dig en fortsatt trevlig sommar och jag kommer att skriva till dig så snart jag kan

http://URL

Kristina

20 juli 2011 06:24

Jag har saknat dig så mycket vad kul att du kommenterat. Visst värmer det modershjärtat när barnen har goda hjärtan. Det är det som är viktigt. Hans stolthet gör mig tårögd. Vad du måste vara stolt över din lilla kille. Tack för allt ditt beröm det värmer så gott.
Ha det jättegott och många goa kramar till dig min vän!

 
Ingen bild

peter_brejcha

25 juli 2011 21:32

Tack så jättemycket för tipset! Vi är de enda i kvarteret som har kvar vårt klarbärsträd. Grannbarnen uppskattar dem, men jag har inte alltid sett nyttan eller nöjet med dem (de kan ju vara ganska sura...). Men jag provade att göra likör på dem förra sommaren och den här sommaren ska jag försöka göra en än bättre, kanske tack vare dina tips :-)

Kristina

25 juli 2011 22:44

Klarbär är mycket användbara bär i kväll åt vi sputtekräm, det var så gott.
Hoppas att det blir god likör.
Tack för att du kommenterade.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards