kristinakicki

Direktlänk till inlägg 5 maj 2011

Nu har jag satt mina squashfröer

Av Kristina - 5 maj 2011 12:45

  När jag fick min värk i kroppen och det blev jobbigt att rensa i landet skaffade jag mig ett växthus och där förgror jag en del plantor.

Igår satte jag frön till squashen i en liten låda. När dom har växt till sig så planterar jag dom en och en i små krukor. Sen när det är frostfritt sätter jag dom på landet och lägger fiberväv över, likadant gör jag med gurkor.Squashen växer snabbt så det fodras inte så mycket rensning.


Jag tycker att squashen är en sådan användbar och lättodlad grönsak. De små som kommer först är så goda att grilla och även att hacka ner i salladen.

Jag låter en del växa till sig och bli riktigt stora med hårt skal, då kan man spara dom. Jag har haft squass kvar långt in i november.


Det är så mycket du kan använda denna grönsak till. Det går att göra ostkaka som blir jättegod, det blir ett saftigt bröd om du river squass i. Det går att frysa ner och använda under vintern när du ska baka eller att ha i köttgrytor.

Det är gott att göra soppa på och då går det bra att använda dom fast dom har blivit stora. Du kan göra jättegoda plättar m.m

Jag tycker så mycket om denna grönsak, du kanske också har något tips att ge mig.

 
 
lillis

lillis

6 maj 2011 06:52

Så bra när man kan odla massa saker själv, det gjorde även jag när jag bodde i hus
Ha en bra helg
Kram på dig

http://danslillis.bloggplatsen.se

Kristina

6 maj 2011 07:06

Det är så kul att se när allting växer och det blir en bra skörd.
men det är många misslyckande oxså.
Ha en bra dag min vän och kram på dig!

 
Ingen bild

Marianne

6 maj 2011 06:55

Ostkakan är otroligt god.Ha en bra dag. Kramar

Kristina

6 maj 2011 07:01

Tack Marianne.
Du odlar väl squash du med?
Visst är det en otrolig lättodlad grönsak.
Kram och ha en bra dag.

 
skogsnuvan

skogsnuvan

6 maj 2011 16:12

Jag har inte satt mina frön ännu men det är väl dags ska jag tro. Det är ju så kallt och fortfarande kallgrader på nätterna och jag har ingen värme i växthuset så jag avvaktar lite grann.
Betr meditationen så är det viktigt att ha ett bakgrundsband med fågelsång och mjuk musik. Sedan pratar jag till det och meditationerna kommer till mig när jag är ute och går. Den ena heter näktergalarnas ö och härom dagen körde jag en som hette de 7 regnbågarna. Var dom kommer från vet jag inte. Jag bara sätter mig och pratar. Så enkelt som helst.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kristina

6 maj 2011 21:41

Det låter helt otroligt men jag håller med dig ibland kommer det bara till mig.
Jag ska göra som du slappna av och se vad som händer.
Jasg önskar att jag kundse få vara med på dina meditationer.
Jag tände ljus och la väv över i växthuset.
Jag hoppas att det funkar.
Kram till dig och tack för att du gav mig del av din meditation.
Kram till dig och ha en trevlig helg!

 
Monica

Monica

6 maj 2011 17:59

Squash är gott tycker jag också,brukar ha det när jag blandar olika grönsaker och steker i ugnen tillsammans med chorizokorv.
Jag odlar inte själv,men det går ju att köpa i affären också.

Ha det gott!

Kramar

http://violett.bloggplatsen.se

Kristina

6 maj 2011 21:35

Det låter jättegott, det måste jag nog pröva.
Ha det gott och ha en riktigt bra helg.
Kramar till dig!

 
skrivmoster

skrivmoster

7 maj 2011 18:55

Jag använder inte SÅ mycket squash men blandar ibland med rostade grönsaker i ugnen. Sen har jag en gång provat göra en soppa av den.

Kul att odla själv! Lycka till!
Kram och ha en underbar helg!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Kristina

8 maj 2011 11:17

Tack!
Det måste bli jättegott att blanda i när man rostar i ugnen. Tack för tipset!
De är roliga att odla för dom kan bli jättestora.
Kram på dig och ha en underbar dag min vän!

 
calma-s

calma-s

7 maj 2011 21:56

Hej min vän!
Förlåt,jag har varit otrevlig och ej skrivit eller tittat in,,men jag erkänner,jag blir sån ibland,oftast tar då FB över,på nåt sätt,men det beroro bara på mejalla bloggvänner är så snälla o finns kvar*L*

Squash,mmmmm,älskar den grönsaken oxå,
Vi har ej haft så mkt odlingsmöjligheter förut,men nu så har vi gjort iordning ett stort land
Precis satt potatis och på ena sidan sen ska jag ha squash,som jag nu sått frö till,gör precis som du,men har tyvärr inget växthus.
Jag använder den till ungefär samma saker som du,
Har haft förmånen att ha en kompis o så mamma som försett mej med squash gnm åren,,nu ska jag odla själv,spännande

Ficj 2 stora plantor av mamma nu när vi var nere,
Sen sätter jag bönor(gröna) på andra sidan potatisen,dessa har oxå sått nu,inne
Spänannde lalt sådant

Ha det som allra bäst nu vännen,,kramen från Calma:=)

http://calma-s.bloggplatsen.se

Kristina

8 maj 2011 11:13

Så får du absolut inrw känna. Bloggandet måste få vara kravlöst.
Det är ju så mycket annat nu på våren att pyssla med.
Så roligt att vi har samma intresse med odling. Jag satte alltid bönor förr och det blev massor. Jag låg precis och tänkte att jag kanske skulle köpa mig en fröpåse, nu stärkte du min tanke.
Jag är jätteglad att du tittade in, jag har saknat dig.
Kram på dig min kära vän!

 
Margit

Margit

11 maj 2011 23:49

Så härligt att du sätter squash..så att du få skörda sedan i sommar!!!
Gott att göra i ugnen, tycer jag..hade 2 st i kylskåpet..så jag tillagade dem i ugnen idag..så det blev så gott till grillad kyckling som vi hade.
Kram till dej!!!!

http://margitholm.blogg.se

Kristina

12 maj 2011 07:49

Vad roligt att du tittade in! Tack för tipset!
det måste jag pröva.
kramar till dig med!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards