kristinakicki

Direktlänk till inlägg 30 april 2011

Nu har vi satt potatisen

Av Kristina - 30 april 2011 18:04

 

Nu börjar det sticka upp den ena efter den andra i rabatten. Plötsligt så finns dom bara där. Dom här liljorna luktar inte gott men är vackra att se på. 


  Idag har vi satt potatis det är tradion att det ska ske 1 maj, men i år kunde vi tjuvstarta lite. Det märks att man blir äldre och stelare, det var jobbigt att gå och böja sig hela tiden, men nu är det gjort. Nu är det bara att hålla efter så att inte ogräset tar överhand.


Vi satte ner två sorter, Puritan som ska vara en riktigt tidig sort, det är klart man vill ha. Det är ju det man väntar på att få ta upp knölarna ur jorden och koka potatis med dill och servera sill till, det är så gott!


Det är svårt att veta vilka sorter man ska välja, jag köpte Rocket den ska ge en riklig skörd. Så dyra som sättepotatisen är så vill jag att det ska bara drälla av små knölar under blasten.

Jag fick ner lite gullök, den satte jag väldigt tätt så att jag kan börja ta upp den tidigt och gallra. Jag använder blasten och blandar med creme fraise och lite kryddor då får jag en god sallad. Sen får resten av löken med lagom avstånd växa till sig.

Det är mycket som man vill sätta i trädgården, det är så lätt att så, men det är värre att rensa sen.


 
 
Anita

Anita

30 april 2011 18:53

Vad duktig du varit Kicki !!! Satt potatis redan. Hoppas du får en stor skörd. Det är som du säger att det är lätt att så men jobbigt att rensa. Det är många år sen jag slutade så. Vi åkte ju alltid bort på sommaren så varför göra det besväret???
Ha nu en riktigt skön Valborgsmässoafton min vän !!!
Stor kram från mig !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

Kristina

30 april 2011 18:58

Det blir mindre och mindre här med. Men potatis är så gott när man kan ta upp den själv ur jorden och skalen bara ramlar av.
Ha en riktigt skön valbogsmässoafton du med!
En go kram till dig med!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

1 maj 2011 09:37

Här dröjer det nog en månad innan man kan sätta potatis. Man blir väldigt ivrig om våren och vill sätta massor med frön och växter och sedan är man ligger och blir biten av mygg och knott och ogräset sprutar upp då ångrar man sig och tänker att "nästa sommar ska jag inte" men så står man där och glor i affären på fröpåsarna och kan inte hejda sig suck

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kristina

1 maj 2011 16:25

Jag tänker precis som du, nu ska det inte bli så mycket. Det jag har problem med är att skiljas från mina tomatplantor. Förra året hade jag dem i alla urnor istället för blommor.
Ha det så gott och kram på dig!!!

 
Spanaren

Spanaren

1 maj 2011 09:41

Ops vad tidigt ni kan sätta er potatis. Hoppas att det blir ett bättre potatisår i år!
/kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kristina

1 maj 2011 16:22

Färskpotatis är gott men eran mandelpotatis är oxså så god. Jon har haft med sig ibland som vi gjort hasselbasckspotatis på.
Idag är det ganska kallt här och har regnat lite.
Kram på dig och ha det gottt!!!

 
Lena Svensson

Lena Svensson

1 maj 2011 10:17

Får bli under veckan här - annars har vi också 1 maj som tradition för pärappla att komma i backen. Min rygg har ju varit si och så och papps orkar inte så jag får ta det pö om pö. I år har vi Amandine (suverän som färskpotatis) samt att det skall bli Asterix och King Edward - de fungerar bäst i jorden vi har här.

Sköt om dig! Kram!

http://www.suttecity.se

Kristina

1 maj 2011 16:19

Kul att höra ifrån dig Lena.
Tack för tipset om potatisen. vad tråkigt med din rygg jag finns här om du har vägarna förbi.
jag har aldrig hört ordet pärappla förut.
Kram på dig och ta väl hand om dig!!!

 
lillis

lillis

1 maj 2011 13:41

Vad härligt att sätta potatis och sedan kunna ta av egen skörd. När jag bodde i hus så satte vi alltid potatis.
Vackra blommor
Ha det gott
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

Kristina

1 maj 2011 16:15

Ja, det är gott med egen potatis!
Ha en trevlig kväll!
Kram.

 
Ingen bild

Gun-Hilde

1 maj 2011 17:18

Vad skönt at ha fått ner potatisen i jorden. Jag såg att dom hade grott väldigt mycket. Jag köpte 8 st potatis i frdags men dom hade inte så mycket groddar så har lagt dom inne för det skall bli mer groddar. Är det inte så man gör?
Ha det gott.

Kristina

1 maj 2011 18:25

Jag sparar alltid skokartonger och lägger potatisen i och ställer på hatthyllan.
Dom hade nästan grott för mycket det är inte så längesen jag köpte dom.
Det är nog bra att ha lite groddar på när man sätter ner dom o jorden.
Ha det bra du med och kram!

 
Spanaren

Spanaren

3 maj 2011 09:55

Du vet väl att mandelpotatis går att sätta även hos dig ;.) /kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kristina

3 maj 2011 15:23

Det visste jag inte, gör det verkligen det? :o
Kram på dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards