kristinakicki

Alla inlägg den 7 april 2011

Av Kristina - 7 april 2011 10:00

  

Jag tycker att korvbröden man köper inte alltid är så bra. Lägger jag dom i frysen så har jag varit med om många gånger att de blivit hårda. Därför så bestämde jag mig för att baka egna, när vi grillade med våra barnbarn för ett tag sedan.

Här kommer mitt recept:


Smält 200 gr smör

7 dl mjölk +2 dl vatten

2 pkt jäst

1 tsk salt + 1 msk socker

2 dl havregryn

vetemjöl special efter behov

Gör degen på vanligt vis och låt den jäsa till sin dubbla storlek.


Kavla ut rektanglar c:a 2 cm tjocka och 10 cm långa.

Skär i c:a 4 cm långa remsor och lägg på plåtar och låt dom jäsa. Jag fick ut 50 st korvbröd.

Grädda i 225 grader i ugnen tills dom får en fin färg.

När dom är klara kan du om du vll pensla korvbröden med mjölk.

  Nu ligger dom i frysen och väntar på nästa grillning!

Är det något du undrar över så dra dig inte för att fråga, det gör jag alltid själv.

Det där att jag har blandat i vatten berodde på att jag inte hade tillräckligt med mjölk hemma. Då blev det "man tager vad man haver".

Lycka till!


Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards