kristinakicki

Direktlänk till inlägg 27 februari 2011

Att vara närvarande

Av Kristina - 27 februari 2011 14:14

  

Det var jätteroligt att det var så många som tyckte att vi ska plocka fram de fina sakerna som vi har i skåpen.

Så vi kan ha det lite lyxigt i vardagen och unna oss det bästa.

Något som jag känner är viktigt är att vi är närvarande i det vi gör.

Jag har tänkt mycket på sista tiden vad det är som gör att det är så trevligt att prata med vissa mäniskor.

Det beror ju på att dom tittar på mig och lyssnar på mig när jag pratar och är närvarande.

När jag pratar med någon i telefon och dom springer runt med en trådlös telefon och man hör vatten spola, rätt som det är försvinner dom, då har gått iväg för långt så det hörs inte ett dugg.

Eller dom som sitter vid datorn och blir mer och mer frånvarande, för mig känns det inte bra jag vill bara lägga på luren och avsluta samtalet.

Jag tror att vi alla vill bli ha  uppmärksamhet och känna att det är bara mig dom pratar med och att dom lyssnar och bryr sig om vad jag talar om.

Det är underbart att prata med dom som är närvarande, jag känner att jag är sedd och får hela uppmärksamheten.            

                                                  

           



 
 
Spanaren

Spanaren

27 februari 2011 19:21

Så stämningsfullt med dina vackra änglar! Att bli sedd, bekräftad och lyssnad på ... vill alla *ler*. Tycker som du att det känns olustigt när andra saker görs under tiden ett telefonsamtal på går. Känns som att man är enbart besvärande då :-)
/kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kristina

27 februari 2011 19:33

Visst känns det tråkigt när man inte får all uppmärksamhet.
Jag har gjort fel själv ibland men jag har tagit mig i kragen och ändrat på det.
Jag tycker att det är viktigt att jag är närvarande under samtal.
Kramar till dig min fina vän!

 
skrivmoster

skrivmoster

1 mars 2011 09:54

Det händer, att jag gör annat under tiden när någon "långpratare" ringer för jag kan inte sitta stilla... Kanske jag vattnar blommorna... Men inte vid vanliga samtal som håller sig inom rimlig tid och där vi verkligen har något att prata om. Kallprat blir jobbigt och då flyger tanken iväg och benen vill upp och gå...
Självklart är odelad uppmärksamhet viktig och den är ju också mest vanlig vill jag säga. (hos mig)

Kram och tack för tänkvärda ord!

http://www,skrivmoster.bloggplatsen.se

Kristina

1 mars 2011 11:06

Jag kan också förstå om det blir jobbigt vid långa samtal.
Tack snälla för att du tittar in.
Ha en toppendag.
Kramar till dig.

 
Ingen bild

kim

30 juni 2012 15:49

Kim
Tack för alla dina tips och ditt varma sätt att vara på
Nu var det länge sedan jag skrev. Jag skriver ju gärna när jag upptäckt saker som jag vill dela med mig av.

Allergier -Bioresonansterapi
För ett år sedan började jag med Bioresonansrerapi. Än så länge är jag jättenöjd med hur jag mår efter avslutad behandling. Nu slipper jag min trötthet som allergin gjorde mig.Jag har fått ett underbart liv efteråt. Nu blir jag inte längre stressad och sjuk av damm och kvalster. Innan kunde jag känna panik av att se damm eftersom jag blev så dålig av det. När jag ser damm nu tänker Jag ”ja ha men det är helt ok för mig”. Ibland när jag blir förkyld kan ångesten åter komma för tvivlet om att det eventuellt kan vara symptom på allergi. Det kan nog ta ett tag innan jag helt litar på att mina allergier är borta.

Sjukdom/relationer
Vi har en granne som blev svårt sjuk i cancer för ca 6år sedan. Innan sjukdomen hade vi lite kontakt med varandra. Vi kunde tillexempel bjuda varandra på middag eller hjälpa varandra om någon pryl krånglade för oss. Efter att frun fick sin sjukdom ringde jag in för att försöka få henne till att kunna komma ut och ha lite trevligt. Jag ringde ett antal gånger men hon hade alltid så mycket att göra. Efter ett tag slutade jag att försöka att träffas för att jag kände mig osäker på om hon/de ville träffas. Jag har emellanåt undrat om jag skulle försöka igen, men inte vågat. Här om dagen tog jag mod till mig och ringde på hos dem för jag ville prata om deras häck som behövs klippas eftersom den snart repar våra bilar när vi kör förbi. Jag fick en chock när hon öppnade dörren då hon hade åldrats något oerhört. Jag sa mitt ärende och erbjöd även att vår familj skulle kunna klippa häcken. Efteråt funderade jag åter på om jag skulle ta kontakt med dem. Då kom jag på en jättebra idé. Jag skrev ett brev som löd så här:
Hejsan!
När Oscar var riktigt liten hade vi kontakt med varandra. Hela vår familj uppskattade den kontakt vi hade. Livet kan ju förändras och ibland kan man behöva dra sig tillbaka för att man behöver det. Vi har full respekt för om ni önskar vara själva annars är det bara att slå en signal till oss
Vänliga hälsningar från Oscar, Hans och Karin på nummer 12.
Jag Klistra även in en fin bild på en korg med blommor och fjärilar på. Ibland kan det vara lättare att skriva till någon än att tala direkt. Det känns jättebra efteråt eftersom vår familj ”öppnat dörren”för dem om de vill. Jag önskar att även andra kan få hjälp hur de kan göra när man ställs inför liknande situationer nu när jag berättat hur jag gjorde och skrev.



Självkänsla-självförtroende-tapping
Jag har hittat hemsidan tapping.com. Gå gärna in på videon som visar på vilka punkter man slår lätt på på kroppen medan du memorerar för sig själv att även om jag känner mig illa till mods i en viss händelse så älskar du dig djupt och innerligt.
Jag har även provat att låta den ena handen ligga mot bakhuvudet och med den andra handens tre första fingrar strax ovanför näsroten och säga samma sak. Tummen och pekfingret ska ligga mot vardera sidan ovanför näsroten, pekfingret ska ligga mellan dem dvs ovanpå näsryggen. Kroppen slappnar av med denna metod. Om jag förstått det rätt arbetar man med sin självkänsla, oavsett vad som händer runt omkring kan du ändå må bra genom att tänka att du älskar dig själv djupt och innerligt.
Självförtroende är förknippat med prestationer. Att ha bra självkänsla är att oavsett vad som händer eller om du gör rätt eller fel med något så älskar du dig. Många känner att de måste hela tiden vara bra/bäst för att vara älskade/omtyckta. Även om någon är väldigt duktiga på något kan de ändå känna låg självkänsla. Viktigast är att arbeta med sin självkänsla, det är den som ger glädje i livet och att vi inte hela tiden måste tävla oss genom livet.





Kristina

30 juni 2012 17:07

Vad kul att du hittat in hos mig igen, jag har saknat dig mycket.
Jag förstår att det känns jobbigt hur man ska bete sig när man inte får fullt gensvar från någon. Du har ett gott och varmt hjärta och vill alla väl, tänk om alla vore som du. Men alla är så rädda att störa och "lägga sig i".
Jag tycker att du handlade utifrån ditt hjärta och gjorde helt rätt mot din granne. Jag tror att hon uppskattar dig mycket. Det är ju det också att man inte vill vara någon annan till last eller besvär. Ja vi svenskar är verkligen tillkrånglade. Ibland när man vill vara hjälpsam kan det missuppfattas.
De bästa vänner jag har är de som tänker som du med sitt hjärta.

Självkänsla är något som jag jobbat med i många år och gör fortfarande. Det har gett resultat men jag fortsätter. De som har dålig självkänsla kan ibland vara avundsjuka och inte unna andra att göra bra saker.
Jag gillar dig Kim för att du tar tag i ditt liv och inte skyller på andra.
Hoppas att du tittar in snart igen.
Nu vill jag ge dig en riktigt go somrig och solig kram.

 
Ingen bild

kim

7 juli 2012 09:40

Varmt tack för ditt svar tillbaka, det berör mig. Jag känner att jag blir tårögd nu när jag skriver tillbaka. Jag är inte lika modig som du som vågar skriva och visa så mycket av ditt liv för andra.

Ps. Jag ska skriva ett enkelt och gott recept på potatissallad på din mat-sida. Ds

Kristina

12 juli 2012 16:59

Jag tycker att du skriver så fint och ger så goda råd.
Ha det riktigt gott och go kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 31 december 2013 20:56

  Kanske lite konstigt att visa en julbock till nyår, men bättre sent än aldrig. Jag fyllde 60 år på Elisabeth-dagen. Min syster och hennes sambo bjöd ner mig och min sambo till  Lindome i början av december för att fira mig. Dom bjöd oss hela hel...

Av Kristina - 2 december 2013 07:04


  Under en lång tid har det bara varit stopp för mig var gång som jag har tänkt blogga. Nu på morgonen när jag gick ut till skjulet för att hämta kylväskan, så såg jag de här vackra kristallerna på dörren. Jag var bara tvungen att hämta kameran ...

Av Kristina - 21 augusti 2013 21:01


  Får jag presentera min docka Margareta. Vi har varit i Vadstena idag hos en kvinlig Dockdoktor. Margarareta har legat i en plastkasse i en garderob i många år. Förra sommaren när jag var i Vadstena gick jag in i en affär och kan ni tänka er där ...

Av Kristina - 14 augusti 2013 09:41

  Att gå in i sig själv och meditera är viktigt för kropp och själ, men det är inte alltid så lätt. Jag går i en meditationsgrupp, då är det lite enklare. Men jag känner att gärna mediterar i min ensamhet. Jag har flera cd med guidade meditationer...

Av Kristina - 5 augusti 2013 15:40


  I lördags hade vi en så trevlig släktträff med syskon, barn och barnbarn. Vädret var helt på vår sida och vi fick en heldag tillsammans. Vi träffades KL 12 och började med en tipspromenad som enbart handlade om min Pappas liv. Vår Far gick bort ...

Presentation


Det är jag som är Kicki!
Välkommen till min blogg.
Här kan du läsa om mitt sätt att leva. Vad roligt att du tittar in! Lämna gärna en kommentar, jag svarar på alla.

Gästbok

Antal besökare hos mig nu


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards